Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri

Köşe Yazısı - 28 Kasım 2006, Salı
İletİşim: Aret Vartanyan
Öncelikle haftasonu düzenlediğimiz workshop’a katılan tüm iletişimci arkadaşlarıma teşekkür etmek istiyorum. "halklailiskiler.com.tr" ye katkı sağlamak için gösterdikleri ilgi de etkileyiciydi. Haftasonu kendi süremin önemli bölümünü ayırdığımız konuyu buraya da taşımak istiyorum. Charles Handy’nin Yunan Tanrıları ile şirket kültürleri arasında kurduğu benzerlik şablonunu PR şirketleri üzerinde konuşmaya devam ediyoruz.

Türkiye’nin PR alanında faaliyet gösteren şirketleri, iletişim danışmanları, öğretim görevlileri daha iyiyi yaratmak adına ve çalışmalarını dünya standartlarında sürdürebilmek için yoğun bir çaba sarf ediyor.

Ülkemizin önde gelen PR şirketleri de bir süre önce İDA’yı hayata geçirerek yeni bir dönemin kapılarını açmış, üyelerin önemli bir bölümü CMS denetiminden geçerek kararlılıklarını göstermişti. Tabi bu arayış, bu yenilenme, şirketlerin kendi yapılanmalarını gözden geçirişi sona erecek bir süreç değil. Kendini sürekli yenileyecek ve geldiği her noktada yeni bir hedef noktası ile devam edecek bir yolculuk.

Öte yanda tartışmasız bir gerçek iletişim şirketleri için "insan" en büyük değer. "Entellektüel sermaye" asıl farklılığı yaratıyor. Bu bağlamda İK yönetimi tüm PR şirketleri için temel yönetim fonksiyonlarında biri. Peki İK yönetiminde durum nedir?

Şimdi İK alanında yazıları ile tanıdığımız Charles Handy’nin şirket kültürüne yönelik benim çok beğendiğim benzetmesine bir göz atalım. Handy, yıllarca yönetim danışmanlığı yaparken şirket kültürlerini Yunan Tanrıları ile özdeşleştirmiş. Handy’ye göre başlıca 4 kültür var.

Bunlardan birincisi Zeus. Zeus olarak adlandırılan şirketler, sahiplerinin ve/veya yöneticisinin dominant olduğu, son sözü söylediği, yönetimde mutlak hakimiyeti elinde tuttuğu şirketler...

İkincisi Apollo... Her sürecin kurallar ve prosedürler ile yönetildiği, bireyin yazılı belgelerin önüne hemen hemen geçemediği, her şeyin belli olduğu şirketler.

Üçüncü Athena... Inovasyona öncelik veren, hemen hemen tüm süreçler için profesyonel danışmanlarla çalışan, kendini yenileyen, geliştiren şirketler.

Dördüncüsü ise, Dionysian... Bireylerin kendi fikir ve düşüncelerini özgürce ifade edip, uygulamaya sokabildiği şirketler. Yönetimi zor olan ama yaratıcılığa en yüksek primi tanıyan şablon...

Handy diyor ki elimizde dört şablon var. Tabi ki sınırlar bu kadar keskin çizilmiyor. Birçok şirkette dört Tanrı, farklı oranlarda rol alıyor. Peki, PR şirketlerinin yönetiminde hangi şablon olmalı? Ya da nasıl bir karma daha verimli sonuçları beraberinde getirebilir.

Uzun yıllar Zeus’un PR şirketlerinde hakim olduğunu gördük. Son dönemde birçok örneği başarısızlığa sürüklenirken, Apollo, Athena ve Dionysian sesi duyulmaya başlandı. Şimdi arayış biraz da el yordamı, deneme yanılmalar eşliğinde devam ediyor. Hızlı yükselen, sıyrılan bazı örneklerde Dionysian’ın hakimiyetini görüyoruz. Bazı şirketler ise, Apollo’ya yönelirken tıkanmalar yaşıyor.

Hafta sonu workshop’ımızda gençler Dionysian’ın yaşadığı şirketlerde çalışmayı tercih edeceklerini dile getirdi. Zeus doğrudan "out of the question" durumunda.

Sahibi olduğunuz, yönettiğiniz, çalıştığınız PR şirketi hangi Yunan Tanrısı’na benziyor? Hangisine benzemesini isterdiniz? Bu konuda maillerinizi bekliyorum.

Konuşmaya devam edeceğiz.

aretv@aretvartanyan.com

9209 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3923 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   4006 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4239 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4263 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4275 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4490 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4567 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4745 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4842 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4973 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   5120 gün önce eklendi
Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   5126 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   5174 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   5231 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5286 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5352 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5380 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5393 gün önce eklendi
• Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5441 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5469 gün önce eklendi
PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5507 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5546 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5595 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5615 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5652 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5693 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5722 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5749 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5791 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5826 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5842 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5874 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5890 gün önce eklendi
Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5901 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5915 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5925 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5936 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5945 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5957 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5964 gün önce eklendi
Buzz...   5966 gün önce eklendi
Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5970 gün önce eklendi

Yorumlar

Banu Gokce Taskin   5 Aralık 2006, Salı

selamlar;
benim calismak istedigim sirket sanirim dunyaya aski ogreten afrodit. cunku bir sirketin cok iyi yerlere gelmesi once insani onemsemeli ve calisanlarinin once kendilerine;islerine sonrada calistiklari sirkete asik olmalari gerekiyor ki basariya ulasabilsinler.Kisaca bence hersy sevmekle basliyor sevmediginiz bir ortamda ne zekanizi nede yeteginizi ne de emeginizi harcarsiniz bence.
saygilarimla..
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.