Sözde değil özde bilgi profesyoneli olmak

Makaleler - 15 Mayıs 2007, Salı
Blogumuzu takip edenler hatırlayacaktır geçtiğimiz ay gündemimiz “internet teknolojileri ve bunun iletişime olan/olacak iz düşümü” çerçevesinde gelişti. İlk yazıyı şirketimizin teknoloji ve bağlantılı altyapısını kuran/yöneten arkadaşımız Somer kaleme aldı. Akabinde Genel Müdürümüz Cem Bey’de üstüste iki yazı patlattı :)

Benim açımdan her üç yazı da öğretici, satırlarında ilerledikçe okuması keyifli ancak bir o kadar da sabır ve konsantrasyon isteyen çalışmalardı...

* * *

Elbette şu sıralar şirketimizin ajandasında siyasal iletişim, kamu ilişkileri yönetimi, piyasalar ve bu kapsamdaki konular çok daha önemli. Ben de bu minvalde hem interneti hem de siyaseti içerebileceğini düşündüğüm bir yazıyı sizinle paylşmak istedim.

Geçtiğimiz haftalarda Yeditepe Üniversitesi’nde e-Business dersleri de veren danışman Şule Weston bazı yabancı kaynaklı makaleleri benim de içinde bulunduğum bir grup ile paylaştı.

Yazılardan bir tanesi elektronik iletişimin siyaset başta olmak üzere bir çok sosyal konuda ne denli bir fark sağlayabileceğine dair hoş sinyaller veriyor. Bakınız şöyle:

1) Artık hiç bir web sitesi tracking cookie olmadan hazırlanmıyor. İster PC tabanlı olsun ister mobil olsun hangi yolla siteye ulaşıldığının da önemi kalmıyor. Çünkü devir bilgi devri. Araştırmak, takip etmek, gözlemlemek ve sonucunda katma değerli bir analiz yaparak fayda sağlamak elzem. Kısacası, tracking cookie teknolojisi ile gezdiğimiz bir site üzerinde ve sonrasında yaptığımız davranışlar, tercihler ve tutumlarımız harfi harfine izlenebiliyor.

2) Online anket yapmak tarihe karışıyor. Artık “önceden tanımlanmış bir gruba belirli bir konudaki görüşlerini soralım” gibi bir eğilim “eski moda” olarak kabul edilebiliyor. Bunun en temel nedeni insanların soru sorulduğunda söyledikleri ile yaptıkları arasında zaman zaman önemli farklar bulunması. Toparlarsam, devir soru sor ve cevabına göre strateji geliştir devri değil. Araştırmacılar, pazarlamacılar, strateji uzmanları ve benzeri bir çok profesyonel, insanı doğal davranışları sırasında gözlemlemeyi ve buradan bir analiz yapmayı yeğeliyor.

3) Online’da ne yapılıyorsa elektronik dünyanın kurallarına uygun olarak hazırlanıyor. Mesleğimizden bir örnek vererek açıklamaya çalışacağım. Müşterilerimiz ve PR hizmeti alan kişi/kurumlar iyi bilirler biz PR’cılar sıkça basın bülteni hazırlar, müşterimizden onay alır ve servisini gerçekleştiririz. Servis ederken öyle onlinemış offlinemış ayrımı pek yapmayız. Daha doğrusu yapılamıyor. Neden mi? Çünkü halen basılan ve dağıtılan yayın organlarının bir çoğu web içeriklerini offline’dan besliyor. Halbuki elimize aldığımız gazeteler için hazırlanan basın bültenlerinde başlık önemli iken, haber portalleri için ise kilit kelime bazlı metin yazımı gerçekleştirmek gerekiyor. Kısacası web için ne yaparsak yapalım optimizasyon gerekiyor.

* * *
Şimdi gelelim yazımın başlığına: Tahmin ediyorum büyük çoğunluğumuz seçim anketlerinin sonuçlarını yakından takip ediyor, toplumun nasıl bir eğilim sergileyeceğini merak ediyoruz. Bir diğer merakımız ise apolitik olarak kabul edilen 18 – 25 yaş arasındaki seçmenlerin ne yapacağı hakkında. Ancak doğrudan “kime oy vereceksiniz” diye sormanın ötesine geçemiyoruz. Halbuki apolitik yaşıtlarım zamanlarının çoğunluğunu İnternet’te geçiriyor. Bırakalım yaşıtlarımı şehirli seçmenin de İnternet’te bolca zaman harcadığını öngörebiliriz değil mi?

Bakınız Amerika’da senatör adayı olan Hillary Clinton ve Barack Obama için gerçekleştirilen çalışmada neler bulmuşlar.

1) Clinton takipçileri yasa ve düzenlemeler ile ilgili içeriği yakından takip ediyor ve müziğe ilgi duyuyorlar. En fazla sevdikleri müzik tarzı ise urban, rock, alternative ve country.

2) Obamacılar ise mobil teknolojileri kullanmayı seviyor. Hatta kaba bir tarif ile “Blackberry tutkunları” diye bile adlandırılabilirler. Lüks segmentte yer alan, iki kapılı ve kompakt otomobiller ise favorileri.

3) İnançlar cephesinden bakıldığında ise Obamacıların dini içeriğe temaüllü olduğu ve bu paralelde online gruplar içerisinde yer aldığı görülüyor.

4) Aynı zamanda yine Obamacıların akademik konular, seyahat ve erkek sağlığına yönelik içeriğe daha sıkça başvurdukları da biliniyor.

* * *

Yukarıda özetlemeye çalıştığım yazının orjinalini aşağıda bulabilirsiniz.

Bu makale ve dünkü AKP ve Işın Karaca konulu haber bana şunu düşündürdü: Eğer seçmenlerin (veya tüketicilerin) doğal eğilimlerini analiz edebilirsek acaba bugün para harcadığımız hangi iletişim aksiyonlarını gerçekleştirmezdik?

Ve böylelikle arzu edilen sonuçlara daha hızlı ve ekonomik ulaşabilir miydik?

Zaman ayırdığınız için teşekkür ederim.

Can Dilek
cand@tribeca.com.tr

* * *

Orjinal Yazı

What Obama and Clinton Fans View Online
ClickZ News
By Kate Kaye | April 18, 2007

Hillary`s supporters dig horror flicks and are in the market for full size vans and Miami vacations. Obama fans love indie films, luxury vehicles, and are addicted to their Blackberrys. No, these insights didn`t come from online polling or phone surveys. They were derived from actual Web usage of visitors to the sites of Democratic presidential primary opponents Senators Hillary Clinton and Barack Obama.

Behavioral targeting firm Tacoda pooled anonymous user data from sites in its ad network with ComScore site tracking data to determine what visitors to the candidates` official campaign sites look at while visiting other places online.

The firm tracked how likely visitors to the campaign sites are to be viewing particular types of Web content. Clinton`s site visitors, for instance, are nearly 31 times more likely to look at news content dealing with legal topics than the overall Web populace. Obama`s site visitors, however were about 8.8 times as likely to do so.

People on HillaryClinton.com and BarackObama.com are also far more likely to view real estate-related content than the rest of Web users, according to Tacoda`s data, provided exclusively to ClickZ News. However, at 200 times more likely than others online, Clintonites appear to be a lot more interested in real estate content than Obama watchers, who were around 95 times more likely to seek out that content.

"These are very high numbers," said Tacoda Chairman Dave Morgan, who said oftentimes such reporting shows that users are twice as likely to view certain content categories than other Internet denizens.

While Clinton`s visitors show less interest in viewing information on phones and PDAs than others online, Obama`s visitors are 38 times as likely to check out content about such devices as the rest of Web users. They`re also a lot more likely to view technology content than Clinton site goers. "These guys are Blackberry addicts, clearly," said Morgan.

Tacoda compiled data only on users visiting the two campaign sites because they were the only ones attracting enough traffic to be tracked by ComScore. Though it`s unclear whether visitors to the two sites are actually supporters of the candidates, Morgan believes most people are visiting the sites to donate money to the campaigns, meaning they`re probably supporters. Indeed, the main goal for political campaigns so early on in the race is to raise funds.

Clinton`s site visitors, it seems, have more affinity for online music content than do Obama`s. Clinton visitors are more likely than others online to visit urban, rock, alternative and country content. Obama`s are more likely to seek out urban and oldies than the rest. There`s also some disparity between Obama and Clinton visitors when it comes to urban music: Obama`s are four times more likely to go to urban content areas, while Clinton`s are nearly 10 times as likely.

Luxury, two-door and compact cars are popular with Obama visitors, as are motorcycles; sports cars, minivans and midsize SUVs, on the other hand, attract Clinton visitors. Both campaigns draw users interested in full size vans, although Clinton visitors are 10 times as likely to visit van related content compared to 2.8 for Obama visitors.

As for religion, it appears Obama site visitors have it more than Clinton`s. Obama`s are almost seven times as likely to look at religious community content than others online, but Clinton`s are less likely to view that kind of content than the Web masses. Obama visitors also show more interest in online activism, being nearly three times more likely to seek out activist community content than the rest of Web users. Again, Clinton`s visitors show less interest in such content than the overall online universe.

Other content categories popular with Obama`s site visitors include academic, travel, opinion, men`s health and financial investing. Clinton`s frequent content related to travel, auctions, investing and food and wine.

When visualized, the numbers are also telling. While Obama attracts a multitude of small, disparate groups, Clinton draws fewer, larger groups. This makes sense to Morgan, who produces similar reports for commercial brand advertisers. Clinton`s chart, he said, "is not unlike what we would see with more mature brands…. There are fewer groups of people but in bigger chunks."


Mehmet Bozalp

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.