PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr

Köşe Yazısı - 23 Eylül 2006, Cumartesi
İletİşim: Aret Vartanyan
Son günlerde gelen maillerde bana cesaret veren bir değişimi gözlüyorum. Özellikle iletişim fakültelerinden yeni mezun olan gençlerden aldığım feed backler PR`ın Türkiye`deki geleceği için beni umutlandırıyor. Müşterilerde ve halan bazı PR şirketlerinde doğrudan medya ilişkileri ile eş tutulan PR`ın, en azından teoride olması gerektiği yeri bulmaya başladığını görmek cesaret verici.

Medya ilişkileri PR`ın önemli bacaklarından biri olarak yerini alıyor. Ancak, PR’ın sadece medya ilişkileri demek olmadığını zaman zaman gerek bu köşede gerekse üniversitedeki dersler ve sohbet buluşmalarında ısrarla dile getiriyorum. Bu noktadaki yaklaşımımı "Pr Nedir? Ne değildir" başlıklı yazımda detaylı olarak işlemiştim.

Şimdi egzersizimize başlayalım. Gençlerin son dönemde dillerine doladıkları iki marka: Diesel ve Taps... İkisinin medyadaki görünürlüğü nedir? Reklam harcamaları nedir? Diesel giyim markası, Taps ise önce Nişantaşı`ndaki bira odaklı mekan ve şimdi dört bir yanda bulabileceğiniz bira markası olarak bilinirliği ve istenilirliği kendi alanlarında en yüksek iki marka...

PR`ın orkestranın şefi olduğu tanımından yola çıkarak... Her iki markanın satış noktaları ve mekan düzenlemelerinden, çalışanlarının kıyafetine marka vaadine uygun söylem ve davranışlarına, yaratıcı yeni mecralar ve dergi ağırlıklı yürütülen reklam çalışmalarından ağırlama / satış sırasındaki "genius" uygulamalarına, lobi faaliyetlerinden doğrudan pazarlamaya, paketleme ve teşhir farklılıklarından Internet ve Word of Mouth uygulamalarındaki zenginliğe kadar geniş bir gözlükle bu iki markayı masaya yatırdığımızda aslında anlatmak istediklerimizi buluyoruz. Tüm bu çalışmaların iyi hazırlanmış bir strateji doğrultusunda ve bütünlük içinde gerçekleştiğini anlamak zaten gözlemin en kolay yanı.

Böyle örnek verebileceğiniz markalar var mı? Bu markalarla ilgili görüşlerinizi bekliyorum. Özellikle iletişim orkestrasının uyumu ve yönetimleri ile ilgili görüşlerinizi paylaşın lütfen. Benim aklıma gelen birkaç isim daha Starbucks, Red Bull, özel ilgiyi hak eden I-POD, Virgin,....

Şimdi pencereyi biraz genişletelim. . www.80630.com, www.yonja.com, www.ruax.net... Bu sitelere uzaksanız acele edin yoksa zamanı yakalayamıyorsunuz demek olacak. Özelikle www.ruax.net Ve bu sitenin orjinali www.secondlife.com Sanal bir yaşam. Gerçek bir sanal dünya. Şu anda hayatınızda olamadığınız her şeyi orada olabilir, yapamadığınız her şeyi orada yapabilirsiniz. Yeni evlilikler, iş sözleşmeleri, çocuklar, alışveriş vs. Bugün bir BMW X5 sahibi olamayabilirsiniz ama secondlife.com`da olabilirsiniz. Sanal yaşam ile gerçek yaşam o kadar yakınlaşıyor ki bu iki sitede, gerçek hayatta kazanılan para sanal yaşamda iyi bir hayat sahibi olabilmek için harcanıyor. Secondlife.com`da 24 saatte harcanan toplam para 350 bin dolar civarında. Mesela şimdiki hayatınızda Diesel kotunuz olmayabilir ama sanal dünyada 2 dolar karşılığı diesel kot giyerek algılamanızı etkileyebilirsiniz. Ya da 65 dolara X5 sahibi olabilirsiniz. İletişimcilerin mutlaka gezmesi ve anlamaya çalışması gereken bir dünya.
PR`ı salt iki haber ve bir röportaj olarak değerlendirenlerin "gerçek" hayattan ne kadar uzak olduklarını gösteren bir başka küçük örnek olarak da değerlendirilebilir.

7546 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3923 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   4006 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4239 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4263 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4275 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4490 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4567 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4745 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4842 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4973 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   5120 gün önce eklendi
Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   5126 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   5174 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   5231 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5286 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5352 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5380 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5393 gün önce eklendi
Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5441 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5469 gün önce eklendi
• PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5507 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5546 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5595 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5615 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5652 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5693 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5722 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5749 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5791 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5826 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5842 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5874 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5890 gün önce eklendi
Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5901 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5915 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5925 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5936 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5945 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5957 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5964 gün önce eklendi
Buzz...   5966 gün önce eklendi
Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5970 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.