Merak...

Köşe Yazısı - 14 Ekim 2015, Çarşamba
Pazarlama&Marka: Yelda İpekli

Çok yetenekli değilim sadece tutkulu bir MERAKLIYIM /Einstein

Gittikçe karmaşıklaşan bir bilgi dünyası içindeyiz. Medeniyetin kurulmasından 2003 yılına kadar yaklaşık 5 exabyte bilgi üretilmiş oysa ki biz  bu byte’a sadece iki günde ulaşır durumdayız. Her an bilgi yerini yeni bir bilgiye bırakıyor o kadar hızlı ki sahip olmak ile tüketmek arasında ki zaman “an”larla sınırlı gibi..

Londra'da bir hocam demişti ki “pazarlama, insan duygularını, algılarını;  matematiksel verilerle ve sanatla etkileme bilimidir”. 1940'lı yıllarla birlikte pazarlama uzmanları, duyguları daha da kışkırtmanın sırrını çözmeye çalışıyorlar... Nörobilimci Antonio Damasio’nun “Bizler duyguları olan düşünen makineler değil, düşünebilen duygu makineleriyiz” derken  kararlarımızı duygusal olarak verip mantıksal sebeplere dayandırdığımızı ne güzel de özetlemişti. Sezen Aksu  bir şarkısında bunu “insan kusuru” olarak kullanmıştı.

İnsan beyni yüz milyar sinir hücresi ve bir milyon kilometrelik sinir ağı ile evrendeki en büyük gizemlerden biri olmaya devam ediyor. Beynimiz, bedensel kütlemizin sadece yüzde ikisini oluşturuyor ama  toplam enerjimizin yüzde yirmisini tüketiyor. Beynimizin yalnızca yüzde 20’sini bilinçli olarak kullanabiliyor olduğumuz gerçeğini gözden kaçırmamalıyız. Beyin; sadece hayatta kalmamaya odaklı olarak tehditlere karşı herşeyden daha fazla duyarlı. Yani mesajlar, reklamlar, markalar pek de umurunda değil.. Günümüzde günde ortalama 10 bin mesaj algıladığımız yönünde bir veri var. İşte bu verilerin ışığında bir müşterinin beynini en fazla uyaran şey “merak”….

Son günlerde yeni bir zeka tanımı yapıldı. MERAK ZEKASI (CQ-Curiosity intelligence… Merak; zeka kadar önemlidir deniyor.

Bildiğimiz entelektüel zeka ve duygusal zekadan sonra merak zekası son günlerde çokça konuşulur oldu . Kişinin merak düzeyini ifade eden CQ, zihinsel tutkuyla yada iştahla alakalı. CQ düzeyi yüksek insanlar sorgulayıcı ve yeni deneyimlere açık oluyorlar. Yenilikleri heyecan verici bulur, rutinlerden kısa sürede sıkılırlar. Konfor alanı dışında dolaşmayı tercih ederler. IQ ya da EQ kadar çok tanımlanmamış olsa da ; karmaşıklığı çözmede, çok yönlü problem çözme yeteneğinin arkasında bu zeka yoğunluğunun olduğu ifade ediliyor .

CQ; ÖZELLİKLE KARMAŞIK SORUNLARA GETİRİLEN BASİT ÇÖZÜMLERİN  aracı olarak tanımlanabilir . IQ'dan farklı olarak, EQ gibi CQ de geliştirilebilir nitelikte...

Artık; bu karmaşıklık ve hız çağında ve beynimizi de pek de iyi kullanma yetisine henüz ulaşamamışken  “akılda kalmak, tercih edilir olmak ” ancak merak uyandırarak mümkün olabilir. Merak uyandıran markalar, ürünler, sofistike karışımlar, renkli vaadler merak uyandırdığı takdirde “değer “ buluyor...
 

2918 kez okunmuş Yelda İpekli

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Çok Şükür...   2090 gün önce eklendi
Hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli...   2122 gün önce eklendi
Moda mı? Pazarlama zekası mı?   2170 gün önce eklendi
• Merak...   2199 gün önce eklendi
Hadi karşıya geçelim...   2296 gün önce eklendi
Hangi markalar fark yaratacak?   2348 gün önce eklendi
Daha İyi'nin Sınırları...   2381 gün önce eklendi
Moda GEÇİCİDİR, Stil HER ŞEYDİR...   2398 gün önce eklendi
Koyun/Keçi Yılı... 2015   2421 gün önce eklendi
Nesnelerin interneti...   2437 gün önce eklendi
Özgürlük dijitale kadar...   2445 gün önce eklendi
Yeni bir yıl, yeni bir ajanda...   2478 gün önce eklendi
Marka Olmak, Marka kalmak; 'Türkiye Markası'   2538 gün önce eklendi
Evren; herkes için bir şarkı saklar...   2591 gün önce eklendi
Şimdi parmak izi yaratma zamanı...   2631 gün önce eklendi
12. yüzyıl nasıl MARKA DEĞERİ olur?   2648 gün önce eklendi
Tasarım Hayatın Ta Kendisidir!   2696 gün önce eklendi
Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...   2783 gün önce eklendi
Her gün yeni bir gün...   2853 gün önce eklendi
Post Modern Çağda Hayatlar   3296 gün önce eklendi
Anadolu'da Üretilir, Dünyada Tüketilir   3428 gün önce eklendi
Markalar da Özür diler... Bir case study :)   3573 gün önce eklendi
ZAMAN YÖNETİMİ Mİ...? MUTLU YILLAR   3846 gün önce eklendi
Hayatın neresinde durmak lazım?   3888 gün önce eklendi
Güneş Doğudan Yükselir   3966 gün önce eklendi
Zannetmek Yasaktır   4049 gün önce eklendi
Tatiller Ne İçindir?   4094 gün önce eklendi
Turizm HEDONİZM'in Hizmetinde   4198 gün önce eklendi
Müşteri Kraliçemdir   4217 gün önce eklendi
Tüm Trendler Out...   4224 gün önce eklendi
Yeni Şeyler Söylemek Lazım...   4252 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.