Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report

Köşe Yazısı - 25 Ağustos 2005, Perşembe
İletİşim: Aret Vartanyan
Son yıllarda “sosyal sorumluluk” kavramı neredeyse her yerde karşımıza çıkıyor. Şirketler, bu alana daha çok kaynak ayırıyor. İletişim planlamasının olmazsa olmaz maddesi olarak karşımıza çıkıyor. Kavramın kendisi tartışılırken karmaşa da beraberinde geliyor. Şirketlerin satışlarına doğrudan etki edecek çalışmaların “sosyal sorumluluk” çalışmaları içinde değerlendirilmemesi gerektiği yönündeki anlayış her geçen gün biraz daha kuvvetleniyor.

Öte yanda iletişim danışmanları arasında yeni bir yaklaşım öne çıkıyor. Corporate Social Responsibility (CSR) artık Corporate Responsibility’ye dönüşüyor.

Corporate Social Responsibility (Kurumsal Sosyal Sorumluluk) Corporate Responsibility (Kurumsal Sorumluluk)

Dolayısıyla artık şirketlerin doğdukları veya bir şekilde içinde yer aldıkları toplumlar, sosyal paydaşlar ve çalışanları için değer üretmeleri, üretip kazanırken zenginliklerini ve haklarını korumaları repütasyonlarının temel unsurlarından biri.

Teknolojinin ürünleri birbirine bu kadar yakınlaştırdığı, ürün ve hizmetlerin birbirine bu kadar yaklaştığı bir ortamda müşteriler, şirket ve markaların, içinde yaşadıkları topluma, çevreye neler kattığını bilmek istiyor. Hatta bunu yapması gerektiğini düşünüyor, yapmasını istiyor. Bu beklenti, zihninde aynı konuma sahip iki markadan birini seçerken, eskisinden çok daha fazla rol oynuyor. Ancak, burada dikkat edilmesi gereken nokta şu; sosyal sorumluluk çalışmaları artık şirketlerin yaptığı bir jest olarak değil, bir gereklilik, zorunluluk olarak algılanıyor. Hatta çalışmaların varlığı belki artı puan getirmeyecek ama yokluğu eksi puanı getirecek.

Demek ki “Sosyal sorumluluk çalışmaları” ifadesinin kapsamı eğitim, kültür, sanat gibi klişelerin ötesine geçiyor. İşçilerinin ya da işbirlikçilerinin haklarını koruması, onlara yeni fırsatlar sunması gibi konular da “Sosyal Sorumluluk” şapkası altında. Bu nedenle “kurumsal sorumluluk” tanımlamasına sık, sık rastlamak mümkün.

Diğer yanda gerçekleştirilen çalışmaların, faaliyetlerin paylaşılması işi var. Yurtdışındaki örneklere baktığımızda 2500’den fazla şirketin yıllık CSR Report hazırladığını görüyoruz. Dahası var. CSR Report, artık şirketlerin bilançoları kadar önemli ve şirket evliliklerinde, satın almalarda zorunlu dökümanlar arasında yer alıyor. Oldukça zengin bir içerikle hazırlanan bu raporlar, web sayfalarının da baş köşesinde oturuyor. Annual report ile CSR Report’un birlikte kaleme alınması ve tek bir yayın içinde kullanılması öneriliyor

CSR Report, şirketlerin neler yaptığını gösterirken neler yapacağının önünü aydınlatıyor. CSR Report, aynı zamanda bir geri besleme aracı olarak gösteriliyor. Bir anlamda ilgili şirket ben sizlerle kazandım ve hepimiz için şunu, şunu yaptım diyor. Sosyal paydaşlarını, şeffaflık içinde bilgilendiriyor.

CSR Report hazırlamak başlı başına bir uzmanlık alanına dönüşmüş durumda. Bunun için kurulmuş çok sayıda şirket var.

Ülkemizde ise, henüz başarılı raporlama örneklerine rastlayamıyoruz. Kuşkusuz bunda henüz “Sosyal Sorumluluk” kavramında yaşanan karmaşa ve tükenmişlik yatıyor. Belki de birçok başarılı uygulama, çalışma göz önünden kaçıp gidiyor, unutuluyor. Öte yanda üç beş kuruş yardım yapıp her cümleye “sosyal sorumluluğumuzu biliyoruz” diye söze başlayan, daha çok kazanmayı düşünüp göstermelik bir atımlık işlere imza atan, her fırsatta olsun da nasıl olursa olsun diyerek müşterilerine proje önerenler var.

Bu ülkede çok başarılı örnekler de var. Sosyal sorumluluğun nasıl bir şey olduğunu ders kitabı gibi anlatan örnek işler var. İşte onların yaptıklarını ortaya koyan, iyi işleri kayıt altına alan, şeffaflıklarını perçinleyen dünya standartlarında “CSR Report”lara ihtiyaç var.

12619 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3923 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   4006 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4239 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4263 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4275 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4490 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4567 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4745 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4842 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4973 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   5120 gün önce eklendi
Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   5126 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   5174 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   5231 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5286 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5352 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5380 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5393 gün önce eklendi
Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5441 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5469 gün önce eklendi
PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5507 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5546 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5595 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5615 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5652 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5693 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5722 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5749 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5791 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5826 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5842 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5874 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5890 gün önce eklendi
• Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5901 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5915 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5925 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5936 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5945 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5957 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5964 gün önce eklendi
Buzz...   5966 gün önce eklendi
Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5970 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.