Koyun/Keçi Yılı... 2015

Köşe Yazısı - 6 Mart 2015, Cuma
Pazarlama&Marka: Yelda İpekli

Çinliler  günümüze uyum sağlamış en eski uygarlığın halkı olarak geleneklerini de bir o kadar güçlü yaşamaya devam ediyorlar...

Çin medeniyeti, yaklaşık 5 bin yıllık yazılı tarihi ile dünyanın en eski medeniyetlerindendir. Çince dünyanın en eski sürekli kullanılan yazılı dilidir. İnsanlık tarihinin en önemli buluşlarından kâğıt, pusula, barut ve matbaa, Antik Çin medeniyetine aittir.
 
Ve sanırım onları önümüzdeki 10 yılın ülkesi yapan da bu. Global olup, lokal düşünebilmek. Yeniliklere hızla uyum sağlarken birlikteliklerini destekleyen millet olma özelliklerini perçinleyen geleneklerden asla taviz vermemek... Millet olmanın tanımı bence; en büyük acılara birlikte ağlayabilmek ve sevinçleri birlikte kutlayabilmek. Yeni trendlere baktığımızda en önemli değerlerden bir “ait olmak “ olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü artık müşteri sahip olmak değil ait olmak istiyor. İşte tam da bu yüzden milli değerler, ülke kavramı tekrar karşımıza çıkıyor.
 
Batılıların Noel’i gibi Çinlilerin de Bahar Bayramı en önemli bayramdır. İçeriği ve insanların kutlama biçimleri zaman içinde değişmekle birlikte Bahar Bayramı’nın Çinlilerin yaşam ve ideolojisindeki yeri hiç değişmez.
 
Söylentilere göre Çinlilerin Bahar Bayramı’nı kutlama geleneğinin 4 bin yıllık geçmişi vardır; ancak ilk başlarda bir bayram günü olarak sabit biçimde kutlanmamış ve “Bahar Bayramı” olarak adlandırılmamıştır. M.Ö 2100 yıllarına gelindiğinde, zamanın insanları Jüpiter gezegeninin bir turunu bir yaş olarak saptamışlar ve bunu Bahar Bayramı olarak kutlarken adına da “yaş” demişler. M.Ö 1000 yılında ise “yıl” sözcüğüyle Bahar Bayramı betimlenir olmuş.
“Yıl”, o zamanlar bol ürün anlamında kullanılıyormuş. Tarımdan bol ürün alınmasına “bereketli yıl”, çok daha bol ürün alınmasına ise “çok bereketli yıl” denilmiş.

Halk arasındaki örf ve adetlere göreyse, genel anlamda Bahar Bayramı, Çin’in Ay Takvimi’ne göre 12. ayın 23. gününden başlar, yeni yılın ilk ayının 15. günü düzenlenen YuanXiao Bayramı’na (diğer adı Fener Bayramı) kadar yaklaşık üç hafta sürer. Bu süre içindeki en önemli günler ise 12. ayın 30. gününün gecesi ve yeni yılın ilk ayının ilk günüdür. Bu günler, Bahar Bayramı’nın en neşeli ve en görkemli kutlandığı günlerdir. 

Ay takvimine göre her yıl yeni yıl bahar bayramı kutlamaları değiştiğinden, bu yıl KEÇİ/KOYUN YILI olarak tanımlanan yıl 18 Şubat gecesi itibariyle kutlanmaya başlayacak.

Keçi, Çin'de güzelliğin ve iyiliğin sembolüdür. Çinlilere göre, uğurlu bir hayvan ve Tanrı ile temas kurabilen bir elçi olarak görülür. Geçen yıl at yılıydı bu yıl keçi yılı…
Geleneklerine bağlı Çinliler için yılbaşları çok önemli. Bahar Bayramı'nı kutlama adetleri, Çin'in çeşitli bölgelerinde değişiklikler gösteriyor. Ancak bütün ailenin bir arada yılbaşı yemeğinde buluşması her yerde aynı.
 
Çin mantısı olan "jiaozi", popüler yılbaşı yemeği. Bir de soya peyniri "dofu" ve balığın, yılbaşı yemeklerinde özel bir yeri bulunuyor. Zira dofu ve balığın Çince söylenişleri, aynı zamanda zenginlik kelimesinin söylenişini de çağrıştırıyor.
Ve tabi ki bu özel günde hediye almak en temel ritüellerden biri. Forbes tarafından yayınlanan bir araştırma lüks tüketimin en önemli pazarı olan Çin için şaşırtan bir gerçeği ortaya koydu. Bu yılbaşında erkek ya da kadın fark etmiyor. Çinliler Apple ürünlerini hediye olarak almak istiyorlar. Daha önce bu listede (ek litablı) cinsiyete göre farklılıklar gösterir ve daha çok moda markalarının ürünlerine odaklanılırmış. Ama bu yıl Çinliler teknolojiyi vazgeçilmez hediyeleri olarak görmek istiyorlar...

Araştırma

Bu araştırma bir kez daha lüksün nasıl tanım değiştirdiğini göstermek açısından önemli...
Kutlamak söz konusu olunca her şey bir bahaneden ibaret... Acılara katlanacak kadar çok kutlama bahanemiz olan günlerimiz olsun.
 

3013 kez okunmuş Yelda İpekli

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Çok Şükür...   2090 gün önce eklendi
Hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli...   2122 gün önce eklendi
Moda mı? Pazarlama zekası mı?   2170 gün önce eklendi
Merak...   2199 gün önce eklendi
Hadi karşıya geçelim...   2296 gün önce eklendi
Hangi markalar fark yaratacak?   2348 gün önce eklendi
Daha İyi'nin Sınırları...   2381 gün önce eklendi
Moda GEÇİCİDİR, Stil HER ŞEYDİR...   2398 gün önce eklendi
• Koyun/Keçi Yılı... 2015   2421 gün önce eklendi
Nesnelerin interneti...   2437 gün önce eklendi
Özgürlük dijitale kadar...   2445 gün önce eklendi
Yeni bir yıl, yeni bir ajanda...   2478 gün önce eklendi
Marka Olmak, Marka kalmak; 'Türkiye Markası'   2538 gün önce eklendi
Evren; herkes için bir şarkı saklar...   2591 gün önce eklendi
Şimdi parmak izi yaratma zamanı...   2631 gün önce eklendi
12. yüzyıl nasıl MARKA DEĞERİ olur?   2648 gün önce eklendi
Tasarım Hayatın Ta Kendisidir!   2696 gün önce eklendi
Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...   2783 gün önce eklendi
Her gün yeni bir gün...   2853 gün önce eklendi
Post Modern Çağda Hayatlar   3296 gün önce eklendi
Anadolu'da Üretilir, Dünyada Tüketilir   3428 gün önce eklendi
Markalar da Özür diler... Bir case study :)   3573 gün önce eklendi
ZAMAN YÖNETİMİ Mİ...? MUTLU YILLAR   3846 gün önce eklendi
Hayatın neresinde durmak lazım?   3888 gün önce eklendi
Güneş Doğudan Yükselir   3966 gün önce eklendi
Zannetmek Yasaktır   4049 gün önce eklendi
Tatiller Ne İçindir?   4094 gün önce eklendi
Turizm HEDONİZM'in Hizmetinde   4198 gün önce eklendi
Müşteri Kraliçemdir   4217 gün önce eklendi
Tüm Trendler Out...   4224 gün önce eklendi
Yeni Şeyler Söylemek Lazım...   4252 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.