Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...

Köşe Yazısı - 9 Mart 2014, Pazar
Pazarlama&Marka: Yelda İpekli

Uluslararası bir konferans için Japonyadaydım geçtiğimiz günlerde...
Ruhlardaki komünizm, tarihin derinliklerine mühürlenmiş kültürle harmanlaşınca bambaşka duygularda yaşıyorsunuz Tokyo’yu...

Etkilendiğim çok şey oldu ama en çok, HAYATA KARŞI naif ve dik duruşları etkiledi. Asla kafa tutmak değil tamamen hayatla uyumlanmaktı yaptıkları.
Pazarlama Bilimi, insan odaklı, duygu tanımlı olmadığı sürece başarılı sonuçlara ulaşması mümkün olmayacak derinlikte bir bilim. Bence; duygu ile matematiğin kesiştiği, analizle desteklenen bir kurgusu var. Yani sadece araştırmalar, istatistikler, bilançolar, kar-zarar ya da yatırım tablolarının çok ötesinde insani değerlerin, beklentilerin stratejik planlarda bir bütünlük içinde tanımlanması gerekir.

Ülkemizde  henüz  pazarlamanın sihirli gücünü keşfedememiş olmamızın temel sebebini, krizlerin şirketlerin var oluş telaşlarını artırması ve uzun vadeli stratejik planlama ve yönetim felsefesine girmemelerinden kaynaklandığını düşünüyorum.
Pazarlama, stratejik olarak bakıldığında; ciddi bir araştırma ve şirket/marka hedeflerinin planlanması ve uygulama olarak ele alındığında; reklam, halkla ilişkiler, sosyal medya, müşteri ilişkileri vb hayata geçirilmesidir. Yani pazarlama ve satış asla aynı mantığa hizmet etmezler. Pazarlama, satış stratejilerini de belirleyip satışın daha etkin, kurumsal itibarı destekleyecek ve karlılığı arttıracak şekilde yapılmasını sağlar. Pazarlama sadece medyada yer alma çalışmaları olmadığı gibi, reklamdan ayrı da düşünülemez.  

Tokyo'da çok yoğun olarak bunları düşünmeme sebep olan şirketler ve yöneticiler tanıdım. Kendilerine özgü iş kültürleri ile sadece üretimde değil MARKA olmak ve MARKA YÖNETİMİ konusunda da Japonlar krizsiz iş hayatının sırlarını verir gibilerdi.
1-Hiyerarşi, karar verme konusunda hemen hemen yok gibi. Her çalışanın sahiplenmesi için işler, kararlar olabildiğince çok katılımlı toplantılarla alınıyor.
2-Her kararın işe dönüşmeden önce iş geliştirme/strateji/pazarlama grupları tarafından stratejik hedefleri belirleniyor iş yapış süreçleri tanımlanıyor
3-Sadece karlılık ya da verimlilik yeterli değil, sürdürülebilirlik, inovatif yöntemler ve itibar mutlaka her kararın her sürecin içinde bulunması gerekiyor.
4-Çalışmak sadece para kazanmak odaklı değil, sosyalleşmek, üretmek ve aidiyet duygularıyla birlikte önemli bir varoluş sebebi.
İncelenmesi gereken çok fazla çalışma prensibi var Japon iş kültüründe. Ben bir pazarlama uzmanı olarak ben bu dördüne odaklandım.
Ama beni en çok etkileyen bir felsefeleri var ki hayatımızın her alanında  ve özellikle iş yaparken hissetmemiz gerektiğini düşünüyorum.
Otaku; bir şeye hobiden öte, bağımlılıktan daha az ilgi duymak demek. Tutku kadar hırslı değil, aşk duymak kadar da romantik değil.
İhtiyacımız yokmuş gibi ama onsuz olmazmışız gibi iş yapmak ne mucizevi bir anlam katar hayatımıza düşünsenize... 
 

10420 kez okunmuş Yelda İpekli

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Çok Şükür...   2090 gün önce eklendi
Hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli...   2122 gün önce eklendi
Moda mı? Pazarlama zekası mı?   2170 gün önce eklendi
Merak...   2199 gün önce eklendi
Hadi karşıya geçelim...   2296 gün önce eklendi
Hangi markalar fark yaratacak?   2348 gün önce eklendi
Daha İyi'nin Sınırları...   2381 gün önce eklendi
Moda GEÇİCİDİR, Stil HER ŞEYDİR...   2398 gün önce eklendi
Koyun/Keçi Yılı... 2015   2421 gün önce eklendi
Nesnelerin interneti...   2437 gün önce eklendi
Özgürlük dijitale kadar...   2445 gün önce eklendi
Yeni bir yıl, yeni bir ajanda...   2478 gün önce eklendi
Marka Olmak, Marka kalmak; 'Türkiye Markası'   2538 gün önce eklendi
Evren; herkes için bir şarkı saklar...   2591 gün önce eklendi
Şimdi parmak izi yaratma zamanı...   2631 gün önce eklendi
12. yüzyıl nasıl MARKA DEĞERİ olur?   2648 gün önce eklendi
Tasarım Hayatın Ta Kendisidir!   2696 gün önce eklendi
• Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...   2783 gün önce eklendi
Her gün yeni bir gün...   2853 gün önce eklendi
Post Modern Çağda Hayatlar   3296 gün önce eklendi
Anadolu'da Üretilir, Dünyada Tüketilir   3428 gün önce eklendi
Markalar da Özür diler... Bir case study :)   3573 gün önce eklendi
ZAMAN YÖNETİMİ Mİ...? MUTLU YILLAR   3846 gün önce eklendi
Hayatın neresinde durmak lazım?   3888 gün önce eklendi
Güneş Doğudan Yükselir   3966 gün önce eklendi
Zannetmek Yasaktır   4049 gün önce eklendi
Tatiller Ne İçindir?   4094 gün önce eklendi
Turizm HEDONİZM'in Hizmetinde   4198 gün önce eklendi
Müşteri Kraliçemdir   4217 gün önce eklendi
Tüm Trendler Out...   4224 gün önce eklendi
Yeni Şeyler Söylemek Lazım...   4252 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.