Basın Bülteni Gerçekten İşime Yarayacak mı?

Makaleler - 7 Mart 2005, Pazartesi
Yazar: Al Lautenslager

Bir şirketin ya da organizasyonun görünürlüğü, güçlü tanıtımla artacaktır. Bir işletmeyi, Web sitesini, kendinizi ya da ürünlerinizi tanıtmak, siz ve tüm hedef kitleniz açısından her birinin değerini artıracaktır.

Buradaki fikir şu: Tanıtım, şirket haberlerinizi, online ya da offline, bilgisayarla ya da bilgisayarsız olarak tüm dünyaya duyuracaktır. Bunu yapmak için ihtiyaç duyacağınız temel silahlar, bir basın kiti, şirket tanıtım yazısı, basın bültenleri, öykü fikirleri ve şirketiniz hakkında makaleler ya da köşeyazılarıdır. Ne var ki, hepsinden önemlisi basın bültenleridir.

Basın kitinde, şirket tanıtım yazısı, basın bültenleri, üst düzey yöneticilerinizin ya da ürünlerinizin fotoğrafları, çok sayıda öykü fikri, şirketiniz hakkında önceden yayımlanmış makalelerin yeniden basılmış kopyaları, müşteri listesi ve medyanın haber değeri bulabileceği herhangi bir şey ya da yalnızca siz ve şirketiniz hakkında basit bir bilgi dokümanı olabilir. Onlara okurlarının ilgisini çekebilecek haberler sunarsanız, güvenilirliğiniz anında artar ve tanıtım odaklı, çok özel bir ilişkiniz olur. Bu da pazarlama gücünüzü epey artırabilir.

Bu tür haberlere örnek olarak, değişim yönetimi ya da sunduğunuz herhangi bir kurumsal bileşen ile ilgili önemli bilgi ve araçların konu edildiği online yayınlarınız, online alınabilecek özel bilgiler, danışmanlık hizmeti kapsamında sunduğunuz patentli bir ürün ya da metodoloji, makale duyuruları, olaylar ve görünümler, çalışma dokümanları, ipuçları ve teknikler, vb. gösterilebilir.

Öykünüzü, makalenizi ya da bilgilerinizi yayınlamak isteyecek pek çok online dergi de bulunmaktadır. (Bu, elinizde olan ya da yaratabileceğiniz basın bültenleri ya da yayımlanmış bir makale olabilir.)

Bir tanıtım kampanyası, bir ana planla başlamalıdır. Şirketinizi ne kadar çok haber yapılmaya değer kılarsanız, basında o kadar sık görünürsünüz. Ve tanıtım, reklamın satın alamayacağı bir güvenilirlik sağlayacaktır. Hedefleriniz, benzersiz olmak, tam zamanında davranmak ve ilk sıralarda hatırlanmak olmalıdır. Tanıtım ve görünürlük ile, hem şirket profiliniz güçlenir, hem de müşteri ve müşteri adayı sayınız yükselir. Şirketiniz hakkında ücretsiz tanıtım sağlayan bir başarı öyküsü, yüz binlerce dolar değerindeki bir reklamla eşdeğerdir.

Toplam pazarlama kampanyasının ve özellikle halkla ilişkiler kısmının yönetimi, bir yönüyle, medyaya okurların ve izleyenlerin ilgisini çekebilecek benzersiz bir öykü sunmaktan ibarettir. Basın bültenleri de müşteriler ve hedef müşteri adaylarınız üzerinde çok güçlü bir etkiye sahiptir.

PR, bir şirketin uygulayabileceği en az maliyetli pazarlama bileşenlerinden biridir. Maliyet kalemleri, düzenli bir kampanya geliştirmeyi, metin yazımını ve basın bültenlerinin dağıtımını kapsar. Genellikle, yayımlanan yazılar ya da yayın organlarında yer almak için herhangi bir para ödenmez. Bu yüzden PR, çok düşük maliyetli bir uygulama olarak karşımıza çıkar.

Kimi zaman hedef, farkındalık yaratmak ve tanıtmak olsa da "haber değeri taşıyan" basın bülteni yazmak kesinlikle maharet ister. Editörler reklamdan hoşlanmazlar; bu yüzden işin sırrı, herhangi bir editörün hoşuna gidecek bir basın bülteni yaratmaktadır. Bir basın bülteninin yayımlanıp yayımlanmayacağının garantisi yoktur; ama tanınmış yayınların tanınmış editörlerine sürekli olarak profesyonel ve haber değeri taşıyan çalışmalar gönderilirse, basın dünyasında bazı kapıların açılması ve farkındalığın artması ihtimali yükselir.

Basın bültenleri, aynı zamanda müşteriler ve müşteri adayları ile iletişim kurmakta etkili araçlardır. Onları Web sitesine yerleştirmek, yakaladığınız pazarlarda tanıtım yapmak için çok etkili bir yoldur. Aynı zamanda, pazarlamadaki konumunuzu ve kendi alanınızdaki güvenilirliğinizi pekiştirir.

Böyle bir kampanya yürütürken sık sık şu soru sorulur: "Bizim şirketin basın bültenine konu olacak bir faaliyeti olduğundan emin değilim. Ne önerirsiniz?" Aşağıda, kısmen de olsa, editörler tarafından haber değeri taşıdığı düşünülen 38 basın bülteni konusu yer alıyor:

1. Yeni bir iş kurmak
2. Yeni bir ürünü piyasaya sunmak
3. Bir yıldönümü kutlamak
4. Bir promosyon duyurusu yapmak
5. Bir şirketin yeniden yapılanmasını duyurmak
6. Basılmak üzere bir makale serisi sunmak
7. Ofis taşımak
8. Şube ya da uydu ofis açmak
9. Ödül almak
10. Bir göreve atanmak
11. Bir hayırsever etkinliğine katılmak
12. Benzersiz bir strateji/yaklaşım sunmak
13. Bir iş ortaklığı duyurusu yapmak
14. Belli bir sözleşme ödülü duyurusu yapmak
15. Şirket ya da ürün adı değişikliği
16. Şirketin, ürünün ya da insanların, ulusal, hatta bölgesel bir yayın tarafından tanınması
17. Özel ilgi alanlarınız hakkında konuşmak üzere size ulaşılabileceğini duyurmak
18. Şirkette yeni bir kurulun ya da danışmanların seçilmesi
19. Yerel, bölgesel ya da ulusal bir konuda bir konumlandırma demeci vermek
20. Televizyonda, radyoda ya da yüz yüze yapılacak bir kamu açıklamasını duyurmak
21. Bir Web sitesini duyurmak
22. Ücretsiz bilgi sunulduğunu duyurmak
23. Çok önemli bir kilometretaşına ulaşıldığını duyurmak
24. Emekliye ayrılan bir yöneticiyi duyurmak
25. Şirketin yeni ve önemli bir müşteri kazanması
26. İşinizin genişlemesi ya da yenilenmesi
27. Benzersiz bir üretici firma anlaşmanız olması (örn. beta testi sitesi)
28. Sıradışı bir zorluğu yenmeniz ya da bir sıkıntının üstesinden gelmeniz
29. Büyük bir alıcı ya da onun yetkili temsilcisi tarafından sertifika almış olmak
30. İşinizi yeniden yapılandırmanız ya da iş modelini "yeni bir hedefe kavuşturmanız"
31. Bir müşteri tavsiye grubu oluşturmanız
32. Yaptığınız araştırma ya da anketlerin sonuçlarını duyurmak istemeniz
33. Bir ürün, marka ya da hizmetin özel satış ve pazarlama hakkını almak
34. Şirketinizin bir çalışana ya da bir müşteriye ödül vermesi
35. İşyerinizdeki bir kişinin, bir topluluk içinde, profesyonel ya da bağış yapan bir organizasyonda lider konuma gelmesi
36. Bir atölye çalışmasına ya da seminere sponsor olmanız
37. Geleceğin iş trendleri ya da koşulları üzerine kamu açıklaması yapmanız
38. Şirketinizin çok yeni ve stratejik bir iş ortaklığı kurması

Bunlar, basın bülteni yazma nedenlerinden yalnızca bazılarıdır. Basın bülteniniz iyi yazılmışsa hemen her olay habere dönüştürülebilir. Dikkat edilmesi gereken nokta, bültenin reklam kokmamasını sağlamaktır. Editörler, reklamı sevmezler; haberi severler. Yayımlanma şansı en yüksek olan basın bültenleri, zamanında ve haber değeri taşıyan bilgiler sunanlar ile yeni ve farklı olan, benzersiz bir iş yapan ya da uzmanlaşmış bir yapıya sahip olan şirketlerin duyurusunu yapanlardır. Editörler, hem haber ve bir bakış açısı, hem de okurlarının sevecekleri (ve okuyacakları) bir şey basmak isterler.

Mehmet Bozalp

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.