Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri

Köşe Yazısı - 28 Kasım 2006, Salı
İletİşim: Aret Vartanyan
Öncelikle haftasonu düzenlediğimiz workshop’a katılan tüm iletişimci arkadaşlarıma teşekkür etmek istiyorum. "halklailiskiler.com.tr" ye katkı sağlamak için gösterdikleri ilgi de etkileyiciydi. Haftasonu kendi süremin önemli bölümünü ayırdığımız konuyu buraya da taşımak istiyorum. Charles Handy’nin Yunan Tanrıları ile şirket kültürleri arasında kurduğu benzerlik şablonunu PR şirketleri üzerinde konuşmaya devam ediyoruz.

Türkiye’nin PR alanında faaliyet gösteren şirketleri, iletişim danışmanları, öğretim görevlileri daha iyiyi yaratmak adına ve çalışmalarını dünya standartlarında sürdürebilmek için yoğun bir çaba sarf ediyor.

Ülkemizin önde gelen PR şirketleri de bir süre önce İDA’yı hayata geçirerek yeni bir dönemin kapılarını açmış, üyelerin önemli bir bölümü CMS denetiminden geçerek kararlılıklarını göstermişti. Tabi bu arayış, bu yenilenme, şirketlerin kendi yapılanmalarını gözden geçirişi sona erecek bir süreç değil. Kendini sürekli yenileyecek ve geldiği her noktada yeni bir hedef noktası ile devam edecek bir yolculuk.

Öte yanda tartışmasız bir gerçek iletişim şirketleri için "insan" en büyük değer. "Entellektüel sermaye" asıl farklılığı yaratıyor. Bu bağlamda İK yönetimi tüm PR şirketleri için temel yönetim fonksiyonlarında biri. Peki İK yönetiminde durum nedir?

Şimdi İK alanında yazıları ile tanıdığımız Charles Handy’nin şirket kültürüne yönelik benim çok beğendiğim benzetmesine bir göz atalım. Handy, yıllarca yönetim danışmanlığı yaparken şirket kültürlerini Yunan Tanrıları ile özdeşleştirmiş. Handy’ye göre başlıca 4 kültür var.

Bunlardan birincisi Zeus. Zeus olarak adlandırılan şirketler, sahiplerinin ve/veya yöneticisinin dominant olduğu, son sözü söylediği, yönetimde mutlak hakimiyeti elinde tuttuğu şirketler...

İkincisi Apollo... Her sürecin kurallar ve prosedürler ile yönetildiği, bireyin yazılı belgelerin önüne hemen hemen geçemediği, her şeyin belli olduğu şirketler.

Üçüncü Athena... Inovasyona öncelik veren, hemen hemen tüm süreçler için profesyonel danışmanlarla çalışan, kendini yenileyen, geliştiren şirketler.

Dördüncüsü ise, Dionysian... Bireylerin kendi fikir ve düşüncelerini özgürce ifade edip, uygulamaya sokabildiği şirketler. Yönetimi zor olan ama yaratıcılığa en yüksek primi tanıyan şablon...

Handy diyor ki elimizde dört şablon var. Tabi ki sınırlar bu kadar keskin çizilmiyor. Birçok şirkette dört Tanrı, farklı oranlarda rol alıyor. Peki, PR şirketlerinin yönetiminde hangi şablon olmalı? Ya da nasıl bir karma daha verimli sonuçları beraberinde getirebilir.

Uzun yıllar Zeus’un PR şirketlerinde hakim olduğunu gördük. Son dönemde birçok örneği başarısızlığa sürüklenirken, Apollo, Athena ve Dionysian sesi duyulmaya başlandı. Şimdi arayış biraz da el yordamı, deneme yanılmalar eşliğinde devam ediyor. Hızlı yükselen, sıyrılan bazı örneklerde Dionysian’ın hakimiyetini görüyoruz. Bazı şirketler ise, Apollo’ya yönelirken tıkanmalar yaşıyor.

Hafta sonu workshop’ımızda gençler Dionysian’ın yaşadığı şirketlerde çalışmayı tercih edeceklerini dile getirdi. Zeus doğrudan "out of the question" durumunda.

Sahibi olduğunuz, yönettiğiniz, çalıştığınız PR şirketi hangi Yunan Tanrısı’na benziyor? Hangisine benzemesini isterdiniz? Bu konuda maillerinizi bekliyorum.

Konuşmaya devam edeceğiz.

aretv@aretvartanyan.com

9050 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3685 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   3768 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4001 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4025 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4037 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4252 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4329 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4507 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4604 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4735 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   4882 gün önce eklendi
Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   4888 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   4936 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   4993 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5048 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5114 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5142 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5155 gün önce eklendi
• Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5203 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5231 gün önce eklendi
PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5269 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5308 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5357 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5377 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5414 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5455 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5484 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5511 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5553 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5588 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5604 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5636 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5652 gün önce eklendi
Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5663 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5677 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5687 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5698 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5707 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5719 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5726 gün önce eklendi
Buzz...   5728 gün önce eklendi
Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5732 gün önce eklendi

Yorumlar

Banu Gokce Taskin   5 Aralık 2006, Salı

selamlar;
benim calismak istedigim sirket sanirim dunyaya aski ogreten afrodit. cunku bir sirketin cok iyi yerlere gelmesi once insani onemsemeli ve calisanlarinin once kendilerine;islerine sonrada calistiklari sirkete asik olmalari gerekiyor ki basariya ulasabilsinler.Kisaca bence hersy sevmekle basliyor sevmediginiz bir ortamda ne zekanizi nede yeteginizi ne de emeginizi harcarsiniz bence.
saygilarimla..
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.