YEREL BASIN DOSYASI: Yerel Sorunların En Ciddi Takipçisi Yerel Basındır

Platform Söyleşileri - 9 Şubat 2010, Salı

Manşet Gazetesi Yayın Koordinatörü Sabri Kesen;

“Yerel sorunların en ciddi takipçisi yerel basındır”

 

Mürsel Sezen Halklailiskiler.com.trYaklaşık 15 yıldır basının çeşitli kademelerinde görev yapan Manşet Gazetesi Yayın Koordinatörü Sabri Kesen ulusal basında çalışanların yerel basında çalışanlar kadar o yörenin sorunlarına vakıf olamayacağını özellikle vurguluyor. Yerel basın, yerel sorunların çözümünde çok önemli işlevler üstleniyor.

 

Mürsel Sezen
Halklailiskiler.com.tr

 

Manşet Gazetesi Yayın Koordinatörü Sabri KesenManşet Gazetesi ne zaman kuruldu? Bize yapılanmanızdan bahseder misiniz?

Manşet Gazetesi daha çok yeni… 2006 yılında 3 gazeteci tarafından kuruldu. Bu üç arkadaşımızın da ulusal basına muhabirlik deneyimi vardı. Marmaris’te de bir muhabir gazetesi olsun deyip Manşet’i kurmuşlar. Belli bir noktaya geldikten sonra ekonomik olarak zorlanmışlar. Önce biri ayrıldı. Diğer ikisi de zaten karı koca idi. Onlar da bana ortaklık teklif ettiler. Böylece gazeteye dâhil oldum. Daha önce Marmaris’te yerel bir gazete olan Gündem Gazetesi’nde 11 yıl çalıştım, toplamda 15 yıllık basın tecrübem var. Bu tecrübeme güvenerek ortaklığı kabul ettim ve Marmaris’teki en güzel ofisi kurduk diyebilirim. Alt katta matbaa, üst katta ise grafik, haber merkezi ve reklam bölümümüz var. Sonra onlar da ayrılmak istedi. Yerel gazeteyi yaşatmak çok zor bir şeydir. Elbette ulusal medya da zordur fakat onların kaynakları daha geniş. Bizim kaynaklarımız ise kısıtlı. Üstelik kaynaklara ulaşırken de çok büyük zorluklar yaşıyoruz. Marmaris’in küçük bir yer olması dolayısıyla yazdıklarınızdan daha çabuk geri dönüş olur. Mahalle baskısı dediğimiz şeyi biz daha fazla hissediyoruz.

 

Bu kadar tecrübeli olduğunuza göre göre başlangıçta bu mahalle baskısını biliyordunuz değil mi?

Kesinlikle. Fakat her iş ekip meselesi, özellikle reklam, yayıncılık, iletişim sektörlerinde iyi ekip ile çalışırsanız başarıya ulaşırsınız. Bu işe başladığım zaman, tecrübelerime dayanarak yaşayacağım zorlukları biliyordum ama iyi bir ekip olduğunu düşünüyordum. O zamanın şartları bugüne kıyasla daha iyiydi. Krizin de etkisiyle bugün çok daha ağır. Şu an bir şirket olarak yolumuza devam ediyoruz.

 

Tirajınız ne kadar? Okuyucu kitleniz kimlerden oluşuyor? Gazeteyi nasıl dağıtıyorsunuz?

Ortalama 700 ile 800 arası basım adedimiz var. Bazen 1000’e çıktığı oluyor. Bunun % 20’si yıllık ücret ödemiş olan aboneler ve yine % 20 civarında aylık ücret ödemiş olan abonelerimiz var. % 60’ını da ücretsiz dağıtıyoruz. Dağıttığımız yerler arasında resmi kurumlar, bankalar da var. Marmaris’te şu anda 5 tane günlük gazete var ve hepsi de aynı sistemle çalışıyor. Bayilerde yokuz. Münferit olarak bunu yapanlar var ama başarılı olamıyorlar.

Burada yerel gazete çıkarmanın ilginç tarafı, bütün gazetelerde olduğu gibi hedef kitlemiz bellidir. Fakat belediye başkanının veya yerel yönetimin aleyhinde yazdığınız zaman muhalif oluyorsunuz. Onların etkinliklerine yer verdiğinizde ise iktidar yanlısı diyorlar. Ortada böyle ilginç bir tablo var.

 

Sizin yakın olduğunuz bir görüş var mı?

Marmaris ManşetAslında biz de bunu diğer arkadaşlarımızla bir araya geldiğimiz zaman tartışıyoruz. Artık ülke olarak “Sol nedir” sorusunu cevaplayamayacak duruma geldik. Artık sol ve sağ çizgisi diye bir şey kalmadı. Örneğin bugünün Turizm ve Kültür Bakanı, daha önceleri Cumhuriyet Halk Partisi’nin genel sekreteriydi. Artık sağ görüşlü iki siyasi parti var; AKP ve MHP. Birine aşırı sağ diyoruz ama diğeri de sağ partisi. Solda da bir tek CHP var. Biz gazetemizde her konuya yer veriyoruz. Gazetenin çıkış felsefesine de sadık kalmaya çalışıyoruz. Herkesin bu gazetede bir şey bulmasını amaçlıyoruz. İsteyen istediği yorumu alsın fakat biz yorum değil haber verelim diye uğraşıyoruz. Bu yüzden kendimizi belli kalıplara koymuyoruz.

 

Haber kaynaklarınız nasıl? Belediyelerle, kaymakamlıkla, otellerle yakın mısınız?

Marmaris’te belde belediyelerinde basınla ilgilenen arkadaşlarımız var. Onlardan haber akışı oluyor. Biz yalnızca kendi haber akışımızda bazı noktalarda değişiklikler yapıyoruz. Buna Marmaris Belediyesi de dâhil. Fakat Kaymakamlıkta böyle bir şey yok. Kaymakamlıkta eleştirdiğimiz şeyler de oluyor. Örneğin kaymakamlığın internet sitesi 5 yıl öncesinden kalma. Marmaris dünyaya açılan pencere diyoruz. Bir turist girdiği zaman, devletin internet sitesinde ancak 5 yıl önceki bilgilere ulaşabiliyor. Kaymakamlığın da belli bir bütçesi ve sınırlı sayıda personeli olduğundan iyi haber akışı sağlanamıyor.

 

Yerel gazetelerin Marmaris’in tanıtımında fonksiyonu nedir? Örneğin Marmaris Turizm Birliği (Martab) kurulmuş. Bu bir tanıtım birliği mi? Martab ile birlikte çalışıyor musunuz? 

Aslında bu bir tanıtma projesi değil. Turizm alt yapısını güçlendirmek için kurulmuş. Biliyorsunuz yasalarımız çağımızın gerisinde kalıyor. Örneğin belediyeler 5-6 yıl öncesine kadar internet ödemesi yapamıyorlardı. Yasalardaki açıkları kapatmak için MARTAB gibi alt yapı hizmet birimleri kuruldu. Bu proje, tanıtım çalışmalarının tek elden yapılmasını amaçlıyor. Eskiden Ticaret Odası, Otelciler Birliği, belediyeler ayrı ayrı tanıtımlar yapıyorlardı. Tanıtımların bir çatı altında toplanması gerekiyordu. Bunun için de turistik tesisler, ruhsat sahipleri, işletmeciler her yıl belli bir aidat ödüyoruz. Yasa yeni fakat zihniyet değişmediği için tanıtım çalışmalarının iyi yapıldığını söyleyemiyoruz. Bir takım baskı materyalleri için İstanbul’dan bazı gruplarla çalıştılar. Henüz fuarlarda tanıtım ekipleri kurulmadı. Bu yüzden tam anlamıyla profesyonel bir çalışma değil.

 

Buradaki basın mensupları, tanıtım malzemeleri anlamında daha iyi şeyler çıkartmazlar mıydı?

Mutlaka çıkartırlardı fakat burası küçük bir yer. Marmaris’te 5 tane günlük gazete, 2 tane televizyon var. Bunun yanında haftalık çıkan dergiler de var. Bizler bir araya gelip bir birliktelik sağlayabilmiş değiliz. Burada Gazeteciler Derneği var fakat 5 gazeteden 3 tanesinin dernekte üyeliği yok. İki televizyondan biri de üye değil. Bu 7 kurum arasında bir birliktelik sağlanamadığı için bir tanıtım birliği sağlanamıyor. Bu da gazetelerin günlük kazanım peşinde olmasından ve basının doğasından kaynaklanıyor.

 

Yani ciddi bir rekabet ve haber atlatma var diyorsunuz…

Marmaris’te çok fazla haber atlatma yok. Buradaki yaygın basının temsilcileri bu konuda birbirleriyle iyi iletişim içindeler. Haber birlikteliği sağlanıyor. Burası çok fazla haber kaynağı olan bir yer değil. Dolayıyla bizler de gazeteleri çıkartırken Milas, Bodrum, Muğla Merkez ve Fethiye’den haber alışverişi yapıyoruz. Aynı şekilde bizler de onlara haber veriyoruz. Haber kaynağı fazla olmadığından haberci arkadaşlarımız da birbirleriyle sürekli iletişim halinde olduğundan haberler birbirlerine çok yakın oluyor.

 

Marmaris’te gazetelerin üzerinde “siyasi gazete” ibaresi olmasına rağmen gördüğüm kadarıyla cemiyet haberleri sıklıkla yapılıyor. Bu doğru bir gözlem midir?

Marmaris sivil toplum örgütleri bakımından zengin bir bölge, 130 civarında dernek var. Bu yüzden onların haberlerine fazla yer veriyoruz. Burada siyasiler fazla etkili değiller. Çünkü parti sayısı azaldı. CHP iktidarda, AKP ise fazla iktidar olamıyor. Onlardan fazla etkinlik olmadığı için haber çıkmıyor. Onlardan özel röportajlar ve özel demeçler aldığımız zaman da onların yayın organıymış gibi görünüyorsunuz. Bu yüzden demeçler ve röportajlara çok yer vermiyoruz.

 

Matbaa ve reklam ajansı da işletiyorsunuz. Gelir dağılımına baktığınız zaman gazeteyi bu tarz çalışmalarınız mı destekliyor yoksa gazete mi reklam ajansınızı destekliyor?

5 yıl öncesine kadar matbaa ve reklam çok ön plandaydı. Artık birçok iş bilgisayar ortamında halledildiğinden matbaa işler çok zayıfladı. Eskiden kişisel ilişkilerle iş yapabiliyorduk. Şimdi büyük tesislerin alım satım elemanları fiyat araştırması yapıyorlar. Önceden bir otelle anlaşıp bütün işlerini yaparken şimdi satış elemanı en ucuz fiyatı kim veriyorsa onunla iş yapıyor. İletişim çağında müşteri kendi yaptığı basit grafik işini büyük illerdeki matbaalara internet üzerinden gönderiyor, kredi kartı ile ödemesini yapıyor ve baskısı ertesi gün geliyor. Dolayısıyla matbaa işleri gazeteden edindiğiniz çevre olsa bile yıllık % 15 civarında.

 

Çağımızda internet gazeteciliğine dönüş çok fazla. İnsanlar gazete alıp okumak yerine internetten okumayı tercih ediyorlar. Bu durum sizi de etkiliyor mu?

Bu durumun bizi zorlayan bir tarafı yok. Çünkü her gazetenin kendi internet sitesi de var. Biz de www.marmarismanset.com internet sitesinden haberleri yayınlıyoruz. Fakat Marmaris’te internet haberciliğine ilgi çok fazla değil. Gazeteler zaten ücretsiz olduğu için böyle bir kaygı gütmüyoruz. İnternet sitelerine giriş oranından internet haberciliğine ne kadar ilgi olduğunu anlayabiliyoruz. Bunun da 2-3 yıl böyle süreceğini tahmin ediyoruz. Manşet Gazetesi olarak günlük 300 ile 400 arasında tıklanma oranımız var. Fakat biz sadece yerel haber giriyoruz. Mesela ulusal haber de giren Gündem gazetesinin günlük tıklama sayısı 2000–3000 civarında, bazen 5000’i buluyor. Kura sonuçları, ÖSYM sonuçları, ehliyet sınavı sonuçları gibi şeyleri koyduğumuz zaman tıklanma sayısı artıyor. Fakat biz bunu, reklam departmanımız güçlü olmadığı için bir avantaja dönüştüremedik. 

 

İleriye dönük ne yapmayı düşünüyorsunuz?

Abone olanlara çok değerli bir hediye verme projemiz vardı, ne yazık ki bunun için çok büyümemiz gerekiyordu ve bu riski göze alamadık. Onun yerine Gündem Gazetesi ile matbaalarımızı birleştirerek küçülmeye gittik. Bu bizim maliyetlerimizi düşüren bir küçülme oldu. Ben bu mesleğe 15 senemi verdim fakat şu an ayakta zor duruyoruz. Açıkçası çok yoruldum. Ulusal basında olsaydım çok daha fazla yol kat ederdim.

 

Yerel basınla ilgili başka neler söylemek istersiniz?

Yerel basın demokrasinin vazgeçilmez unsurudur. Bu yüzden yerel basın desteklenmeli. Hatta ulusal basındaki resmi ilanların yerel gazetelere kaydırılması gerektiğini düşünüyorum. Resmi ilanların kaldırılacağı söylentisi, ben basında çalışmaya başladığım günden beri vardır. Ancak siyasi iktidarların bu kadar çok yerel basını kaldırabileceğini zannetmiyorum. Özellikle de ekonominin bu kadar kötü olduğu bir dönemde... Her gazetenin bünyesinde en az 5 tane sigortalı çalışanı var. Muğla’da 47 tane resmi ilan alan gazete mevcut. Üstelik bu kişilerin işsiz kalması ailelerini de ekiliyor. Sadece Muğla’da basında çalışan 300 kişi vardır desek, aileleri ile birlikte binlerce kişi bu durumdan etkilenir. Manisa’da yapılan yerel basın seminerinde Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç da bu sebeplerden dolayı resmi ilanların kalkması mümkün değil demişti.

Yerel basının çok önemli işlevleri vardır. Mesela Marmaris’e Adliye Sarayı’nın yapılması için çok çabam sarf ettim. 10 metrekarelik yerde davalar oluyordu ve turistler dalga geçiyorlardı. “Şu küçücük binada sizin verdiğiniz karar adaletli olsa ne olacak” diyorlardı. Yabancı ülkelerde devasa boyutlarda adliye binaları var. Bu tür durumlarda belediye başkanı veya kaymakam değil yerel basın olarak siz bir şey söyleyebilirsiniz. Ulusal basından gelen kişiler buraya gelir, gezer ve yazıp gider. Günlük sorunlarımızı onlar göremezler. İşte bu noktada yerel basın çok önemlidir. Yerel sorunların üstüne gider, bu işlevinden dolayı da desteklenmelidir.

 

Sabri Kesen kimdir?

Anadolu Üniversitesi Kamu Yönetimi bölümünden mezun oldu. 15 yıl önce yerel basında çalışmaya başladı ve Marmaris’in köklü gazetelerinden biri olan Gündem Gazetesi’nde 11 yıl çalıştı. Daha sonrasında Manşet Gazetesi’nin ortakları arasına katıldı. İki yıldır da gazetenin sahibi olarak çalışmalarını sürdürüyor.

 

Manşet Gazetesi

Kemeraltı Mah. 105. Sok. Hoca Hanım Apt. No: 42/3 Marmaris, Muğla

Tel: +90 0212 412 41 81 

http://www.marmarismanset.com/

Halklailiskiler.com.tr 


4958 kez okunmuş

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.