reklam

YEREL BASIN DOSYASI: Halkla İlişkiler, önem bakımından ilk sıradaki sektör olmalıdır

Platform Söyleşileri - 1 Mart 2010, Pazartesi

Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Mevlüt Yeni: 
"
Halkla İlişkiler, Türkiye’de önem bakımından ilk sıradaki sektör olmalıdır."

Yerel Basın Dosyamızı, Şenay Bıtırak'ın Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı ve Sabah Gazetesi Akdeniz temsilcisi Mevlüt Yeni ile gerçekleştirdiği röportajla tamamlıyoruz. Mevlüt Yeni, yerel medyayı ve Halkla İlişkiler sektörünü değerlendirdi.

Şahnur Karaağaç
Halklailiskiler.com.tr
 

 

Yerel basının iletişim sektörü için önemi nedir?
 

Yerel basın önemi çok büyük. Çünkü işi yapanlarla tüketenler arasında yerel medya çok önemli bir köprü vazifesi oluşturuyor. Üretenler, medya üzerinden tüketenlerle buluşuyor. Yaygın medya İstanbul’dan veya Antalya dışından yönetildiği için yerel medyanın verdiği tadı veremeyebiliyor. Yaygın medyalar bu açığı ek yaparak gideriyor.  Bu ekler bölgenin iletişim ağını tamamlayan önemli bir konumda. Biz eklerimizi de yerel bir faaliyet olarak görüyoruz. İşlev olarak farklı olsak da yerellerle amaç olarak aynıyız. Meslektaşlarımızın gücü adına yaygın medya eklerinin de duyarlı davrandıklarını düşünüyorum (yerel yaygın medyanın), olması gereken de budur. Ulusal ve yerel ayırımının zararını emekçiler görüyor. Haksız rekabet yok mudur? Vardır ama bunun önüne geçmek için yerel medyanın da iyileşmeye gitmesi gerekiyor. Cemiyette de yerel medyanın güçlenmesi ile ilgili çok önemli projeler gerçekleştirmek istedim ama yerel gazete sahipleri el uzatmadı.

Her yaygın satın alınan gazetenin yanında bir yerel gazete almaya teşvik edecektik… Sivil toplum kuruluşlarıyla ortak… Ancak yürümedi, destek görmedi.

Şenay Bıtırak-Mevlüt Yeni 

Antalya’nın turizm başkenti olması, yerel basına ne gibi sorumluluklar yükler? Bu bizi ülkenin diğer yerel basınından farklı kılar mı? 

Diğer yerel basından farklı kılıyor, evet. Türkiye bütünüyle bir turizm başkenti… Antalya’nın gösterdiği hassasiyeti tüm ülke gazetelerinin göstermesi gerekir. Aramızda şöyle bir tartışma yapıyoruz: “ulusal çıkarlar mı haberler mi?” Hiçbir güç, ulus çıkarlarının önüne geçmemeli. Bir ulus varsa ve o ülke ekonomik olarak güçlüyse o ülkenin medyası güçlüdür, özgürdür. Meslektaşlarımızın bir konuyu ayırması gerekir. Haber ve haber olmayan konular yani abartılı konular. Biz haberimizi yine yapıyoruz olumsuz bir durum karşısında ama abartmıyoruz. Nasıl ki 12 Eylül olaylarında, ikiz kule olayını, batı basını dünyaya nasıl sunduysa, bizim de böyle olmamız gerekir. Ötesi istenmiyor Türk basınından. 

Türkiye üzerine yapılan planlı baskınları Antalya basını abartılı olarak vermiyor. Dönerciler Çarşısı’nda yaşanan patlamalarda, biz geçmişte, ayağı bacağı kopmuş insanların fotoğrafını servis ettik. O dönemde birçok insan işsiz kaldı ve buna basın mensupları da dâhil. Medya görevini yapmalı, özgür haberciliğini yapmalı ama olmayan bir olayı varmış gibi gösterip rayting uğruna ülkenin altına koyulan dinamitleri patlatmamalı. Antalya medyası teşekkürü hak edecek düzeyde sağduyulu, işini adam gibi yapan bir medyaya sahip. Turizmcilerin, bu işten ekmek yiyen herkesin Antalya medyasına teşekkür borcu var. 

Ulusal gazetelerin ekleri için tam anlamıyla yerel diyebilir miyiz?

Tam anlamıyla yerel diyemeyiz. Yönetim merkezleri İstanbul olduğu için haberler yine İstanbul gözüyle yapılır. Sadece Sabah Akdeniz’in mutfağı buradadır. Bu gazeteyi yerel görürüm ama baskısı burada olsa da burada hazırlanmayan gazeteyi yerel olarak göremem.

 

Antalya yerel basın camiası ile ilgili “çözmemiz gerekiyor” dediğiniz noktalar var mı? 

Tiraj sorununu çözmesi gerekiyor yerel gazetelerin. Çok fazla sayıda yerel gazete var. İş birliği yapılıp birleşmeleri gerekir. 13 gazete basın ilan kurumundan para alıyor bunlar 3 olsa müthiş yatırım yapabilirler. Bir medya kampüsü kurmalıyız. Bütün gazeteler tek bir noktadan yönetilmeli, radyolar tek bir yerde olmalı; su, elektrik vs. tasarrufu yapılır, üstelik.

 

Bunu ilgili kişilerle paylaşıyor musunuz, peki? 

Benim cemiyet başkanlığım döneminde başarmayı en çok istediğim konudur bu. Hepsi fotokopi gibi aynı haberlerle gazete çıkarıyorlar, 15 tane… Antalya’nın bir Yeni Asır’ı yok. Bahane üretmemeliyiz; kolay yoldan para kazanmanın önüne geçmek lazım. Bundan vazgeçmeliyiz. Antalya en iyi matbaayı kurarak buna kavuşabilir. Bunun için kredi bile alınabilir. Bu Türkiye’ye örnek teşkil eder. Antalya her zaman ilklere imza atan en iyi projeleri ve işleri başaran bir şehir. Medyanın da çağa ayak uydurup, klasik medya anlayışından çıkması gerekir. Antalyalılar değişikliklere çabuk adaptasyon sağlıyor.

Ben Antalya’da Antalyalıların kendilerini içinde bulacağı bir gazete yapmaya çalıştım ve krize rağmen hem gelirde hem tirajda yüzde 50 artış yaşandı. Çığ gibi destek alıyoruz okuyucudan… İyi gazetecilik yapıyorsunuz, diyorlar….

Bu gazetenin içinde halklın kendini bulabileceği her şey var. Demek ki iyi şey yaptığınız zaman takdir ediliyor.

 

Yerel basının birleşme konusundaki tedirginliğini neye bağlıyorsunuz? 

Kaynağını kendi gücünden almıyor, dışarıdan alıyor. Sahibi sadece gazeteci olan gazete sayısı az ve onlar da ayakta durmakta zorlanıyorlar. Çoğu siyasilere vs. tutunmuş durumda. Beklentiler ve anlayışlar farklı olduğu için haber içerikleri aynı olsa bile birleşemiyorlar. En nihayetinde kapanmaya gidiyorlar. Tirajı on binin üzerinde olan bir gazetenin çıkarılmadığı durumda resmi ilanlar da kalkacak. Resmi ilana dayanan gazete çıkarmamalılar. Gücünü okurundan almalı gazete…

 

İki dönemdir cemiyet başkanlığı yürütüyorsunuz. Geçen dönem ile bu yeni dönemi kıyasladığınızda, yerel basın adına neler değişti? 

Anlayış olarak çok bir şey değişmedi. Kendini biraz değiştiren gazetelerimiz oldu. Aksine yerel televizyonlarımız küçüldü. İki televizyonumuz da emekçi kıyımına gitti hem VTV hem ART… Yerel medya güçlenmiyor git gide zayıflıyor. Dünyada yaşanan küçülme Antalya medyasını da olumsuz etkilemiş durumda. Yerel medyada çalışanların bilgi birikimlerini, mesleki yeterliliklerini artırmaya yönelik bir basın akademisi kurduk. Yüzde 80 yerel medyada çalışan arkadaşlardı… Bunun ne anlama geldiğini meslektaşlarım tam olarak kavrayamadılar ama birkaç yıl sonra aldıkları o belgeler onların işine yarayacak. İletişim fakültesi mezunu olmayanlar için düzenlenmişti…

Yerel basında haber kalitesinin ve meslektaşlarımızın kendilerine olan özgüvenlerinin artmasına katkı sağlayacak. Şimdi bu dönem, branşlaşmaya gideceğiz. Branşlara eğitim vereceğiz. Medyanın içinde olup da fotoğraf çekmeyi haber fotoğrafı çekmeyi bilmeyen insanlar var. Teknolojiyi geliştirmemiz lazım. Arkadaşlarımızın bu teknolojiyi iyi kullanmalarını sağlayacak iş yapmalıyız. 

Antalya’daki tüm halkla ilişkiler müdürlerine yönelik eğitim vermeyi düşünüyoruz. Üniversitemizin halkla ilişkiler bölümüyle yapacağız. Bizim çok büyük bir üniversitemiz var ve üniversitemizden yararlanmalıyız.

 

Sabah Akdeniz’in son dönemde Tiraj artışı yaşadığını anlıyoruz, dışarıdan. İstatistikler ne diyor?

Son bir yılın verileri, rekabet ettiği mecralar arasında bir numara olacağını gösteriyor. Biz bayide gazete bulamıyoruz ve okumak istiyoruz diyenler için evlerine gazete gönderiyoruz. Batıda Tirajların %80’ininin abonelik olduğunu düşünüyoruz. Hizmeti ayağa götürmek istiyoruz. Bizim anlayışımız şu; bizim patronumuz okurlar, reklam verenler ve okur size sahip çıkarsa, okursa varsınız. Yoğun abonelik talebi üzerine biz bu sistemi getirdik. Türkiye’nin yüzde yirmisinde örgütlendi abone sistemi…

 

Sayın Yeni, az önce, cemiyetin önümüzdeki dönemlerde Halkla ilişkiler eğitimleri planladığını söylediniz. Peki Halkla İlişkiler’e sizin bakışınız nedir?  

Türkiye’de PR çalışmaları çok bilinen tanınan bir çalışma değil. Kendini tanıtmak, anlatmak isteyen firmalar için PR çok önemli. Ben de çok önemsiyorum. Batıda PR çok gelişmiş ama Türkiye’de henüz gerektiği önem tam verilmiyor. Türkiye’de PR şirketlerine ödenen paraları yerinde ve doğru bulanlar da var gereksiz olarak görenler de. PR yapmak iki gazete haberi yapmak değildir. PR şirketleri de bu işi profesyonel yapmalıdır. Müşterisine fayda sağlayacak şekilde yapmalıdır. Siz kendinizi bir şekilde anlatırsınız ama profesyonel PR şirketinin yaptığı gibi yapamazsınız…..

 

PR’ın Antalya’da gelişmesi adına siz nasıl destek olabileceğinizi düşünüyorsunuz?

İletişim sektörü örgütü olmamız sebebiyle PR bizim bir parçamız. Sabah Gazetesi’nde bu konumda da destek veriyoruz. Bunların hepsi bir zincirdir; sizin PR’ını yaptığınız şirket bize reklam veriyor olabilir ya da bizim okurumuzdur. Bu tür desteklerden kaçınmamak lazım, diye düşünüyorum.

 

5 yıl sonra Antalya’yı iletişim sektöründe nerede görüyorsunuz? 

Hayal dahi edemiyorum…
10 yıl önce “cep telefonundan görüntü çekip İstanbul’a anında göndereceksin” dediklerinde, “hadi canım” demiştik. İletişim sektörü hızla değişiyor. Önemli olan iletişim sektörü ile birlikte kaliteli insan gücü de yetişiyor mu? En önemli ve tartışılması gereken konu bu. Türkiye’de üniversitelerin de değiştiğini görüyoruz. Kalifiye eleman yetişiyor ancak insanlar değer görmüyor; ihraç oluyor.

Malzeme var ama sunacak insan yok. Bunların gelişmesi lazım. Halkla ilişkiler sektörü de benim hayal ettiğim konumda değil. Halkla İlişkiler demek, bir otel lobisinde gelen müşteri ile ilgilenmek değil ki…

Halkla İlişkiler, Türkiye’de önem bakımından ilk sıradaki sektör olmalıdır. 

 

Mevlüt Yeni kimdir? 

Mevlüt Yeni1965 yılında Antalya’nın Alanya ilçesinde dünyaya geldi.1982 yılında Gazeteciliğe Alanya’da başladı. Yeni Alanya, Ekspres, Güneş, Cumhuriyet ve Tercüman gazetelerinin Alanya muhabirliklerini yaptıktan sonra askerlik hizmetini yapmak üzere 1986 yılında Alanya’dan ayrıldı. Askerlik hizmeti sonrası Antalya’ya yerleşerek önce Bulvar Gazetesi daha sonra Tercüman Gazetesi Antalya Bölge Temsilcisi oldu.

Bir dönem Akdeniz Basın Vakfı Yönetim Kurulu Başkanlığı ve Antalya Gazeteciler Cemiyeti 2. Başkanlığı yapan Yeni 13 yıl, Akşam Gazetesi Akdeniz Bölge Temsilciliği görevini yürüttü. Akşam Gazetesi Akdeniz bölge ekini kurdu, aynı zamanda yayın koordinatörlüğü ve başyazarlığını yaptı.

"Sevgi Yolu’’ adında doğa ve insan konulu yurtiçi ve yurtdışında 4 kez kişisel fotoğraf sergisi açtı.

2006 Kasım’da Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı seçildi. Halen Antalya Gazeteciler Cemiyeti Yönetim Kurulu Başkanı olarak görevini sürdürmektedir. Alaylı Gazetecileri eğitmek için Antalya Gazeteciler Cemiyeti bünyesinde “Antalya Basın Akademisi”ni kurdu.

Aynı zamanda 01 Mart 2009 tarihinden itibaren Sabah Gazetesi Bölge Temsilciliği görevini yürütmektedir. Mevlüt Yeni evli ve bir çocuk babasıdır. 

 

mevlut.yeni@sabah.com.tr
Havaalan
ı yolu üzeri Şelale Cadde girişi
No:1 07150 Altınova- Antalya
Tel: 0 242 3404550
Fax: 0 242 3405152

 

Röportaj:
Şenay Bıtırak
Halklailiskiler.com.tr

14408 kez okunmuş

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.