Türkiye'nin Spor Odaklı Pazarlama İletişimi Yolculuğu

Haberler - 16 Nisan 2014, Çarşamba
 
Ahmet Gülüm'ün Spor Odaklı Pazarlama İletişimi Kitabı Ahmet Gülüm’ün spor ve spor odaklı pazarlama iletişimi alanlarındaki 42 yıllık birikimini aktardığı “Panoda Yer Yok” adlı kitabı raflardaki yerini aldı. Spor endüstrisi küresel ekonomide hızla büyüyen bir dev haline gelirken, spor odaklı pazarlama iletişimi de 360 derece pazarlama iletişimi unsurlarının içinde önemli bir yer tutuyor. Türkiye’nin ilk ve tek spor odaklı pazarlama iletişimi ajansı Sportsnet’in kurucusu olan Ahmet Gülüm, “Panoda Yer Yok” adlı kitabında spor odaklı pazarlama iletişiminin Türkiye’deki ve dünyadaki gelişimini çarpıcı örnekler, yaşanmışlıklar, tanıklıklar ve bilimsel veriler eşliğinde anlatıyor. “Panoda Yer Yok”, sektör profesyonellerinden öğrencilere kadar geniş bir okur kitlesine zengin içeriği ve akıcı diliyle keyifli bir okuma deneyimi vaat ediyor.

Spor dünyasındaki başarısını, iletişim alanında da sürdüren, spor iletişimi konusunda Türkiye’nin önde gelen isimlerinden biri olan Ahmet Gülüm, 42 yıllık birikiminin süzgecinden geçirerek kaleme aldığı  “Panoda Yer Yok” adlı kitabında, Türkiye’nin spor odaklı pazarlama iletişimi yolculuğunu anlatıyor.

Spor endüstrisinin küresel ekonominin başrol oyuncularından biri haline gelmesiyle, spor pazarlaması, spor sponsorluğu ve spor odaklı pazarlama iletişimi kavramları her geçen gün daha çok önem kazanmaya başladı. Ahmet Gülüm, 1971 yılında başlayan ve milli takım kaptanlığına taşınan sporcu geçmişi, federasyon başkanlığı, yöneticilik deneyimleri ve reklamcılığa kattığı spor odaklı pazarlama iletişimi kavramıyla, spor ve Türkiye ilişkilerini sorguluyor.

Markalar ve spor arasında köprü olabilmek, markalara spora yatırım yapmaları konusunda yol göstermek amacıyla, 2001 yılında Türkiye’nin ilk ve tek spor odaklı pazarlama iletişimi ajansı olan Sportsnet’i kuran Ahmet Gülüm,  “Panoda Yer Yok” adlı kitabını yazma amacını şöyle anlatıyor: “Bu kitabı sporun inanılmaz çekim gücünün marka değerlerine nasıl taşındığını göstermek için yazdım. Yaşamının yarısını sporun, diğer yarısını ise iletişimin içinde geçirmiş biri olarak, sahadaki Pazar hakkında söyleyeceklerim bilimsel veriler ve yaşam deneyimlerinden oluşuyor.”

Ahmet Gülüm kitabında spor odaklı pazarlama iletişiminin gelişimini hem dünyadan hem Türkiye’den verdiği örneklerle anlatıyor. Gülüm, “Türkiye’de ve dünyada spor endüstrisi nasıl yönetiliyor?”, “Türkiye’nin sporu devlet yönetiminde tutan dört ülkeden biri olması sürdürülebilir mi?” gibi önemli konulara da yer veriyor.

 “Resmi iletişim sponsorluğu” konseptinin önü nasıl açıldı? “Panoda Yer Yok”tu…

“Panoda Yer Yok” kitabının adı Ahmet Gülüm’ün bir iletişim çalışması sırasında yaşadığı ilginç bir diyalogdan esinlenerek koyuldu. Gülüm kitabında o deneyimi şöyle anlatıyor: “O dönem Turkcell ile Türkiye Futbol Federasyonu’na (TFF) sponsor olunması yönünde çalışmalarımız sürüyordu. Türkiye Futbol Federasyonu’na Turkcell’in sponsorluk talebini ilettik. Başkan Haluk Ulusoy önce şöyle bir bize baktı ve ‘Ben de isterdim ama maalesef panoda yer yok’ dedi. Milli Takım sponsorlarının yer aldığı pano dolmuş, TFF ek sponsor alamıyordu. Bu yüzden Türkiye spor tarihinin en büyük desteklerinden birinden mahrum kalınacaktı. O an aklıma bir fikir geldi ve odadakilerle birlikte Federasyon Başkanı’yla paylaştım; “Turkcell logosu panoda ya da herhangi başka bir yerde yer almasın, sadece federasyon Turkcell’in Milli Takım resmi iletişim sponsoru olduğunu onaylasın. Biz de ajans olarak Turkcell, Futbol Milli Takımı’nın resmi iletişim sponsorudur demek ve bunun üzerinden iletişim yapmak istiyoruz” deyince, Başkan bunun bir hiçbir sorun doğurmayacağını, ne istiyorsak yapabileceğimizi söyledi. O güne kadar bir markanın mevcut sponsor haklarından feragat ederek farklı segmentte bir sponsorluk ilişkisi kurduğu görülmemiş, böyle bir yöntem uygulanmamıştı. Böylece “resmi iletişim sponsorluğu” konseptinin önü açılmış oldu.

Spor odaklı pazarlama iletişimi alanında önemli bir boşluğu dolduracak olan “Panoda Yer Yok”, marka yöneticilerinden ajanslara, spor kulüplerinden organizatörlere, medyadan potansiyel iletişimcilere ve öğrencilere kadar tüm iletişim dünyasına başucu kitabı olarak öneriliyor.
 
Panoda Yer Yok - Spor Odaklı Pazarlama İletişimi Kavramlar ve Vakalar
Yayınevi: Sportsnet Yayıncılık
Yazar: Ahmet Gülüm
Basım Yılı: 2014
Sayfa sayısı: 195

Mehmet Bozalp

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.