PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr

Köşe Yazısı - 23 Eylül 2006, Cumartesi
İletİşim: Aret Vartanyan
Son günlerde gelen maillerde bana cesaret veren bir değişimi gözlüyorum. Özellikle iletişim fakültelerinden yeni mezun olan gençlerden aldığım feed backler PR`ın Türkiye`deki geleceği için beni umutlandırıyor. Müşterilerde ve halan bazı PR şirketlerinde doğrudan medya ilişkileri ile eş tutulan PR`ın, en azından teoride olması gerektiği yeri bulmaya başladığını görmek cesaret verici.

Medya ilişkileri PR`ın önemli bacaklarından biri olarak yerini alıyor. Ancak, PR’ın sadece medya ilişkileri demek olmadığını zaman zaman gerek bu köşede gerekse üniversitedeki dersler ve sohbet buluşmalarında ısrarla dile getiriyorum. Bu noktadaki yaklaşımımı "Pr Nedir? Ne değildir" başlıklı yazımda detaylı olarak işlemiştim.

Şimdi egzersizimize başlayalım. Gençlerin son dönemde dillerine doladıkları iki marka: Diesel ve Taps... İkisinin medyadaki görünürlüğü nedir? Reklam harcamaları nedir? Diesel giyim markası, Taps ise önce Nişantaşı`ndaki bira odaklı mekan ve şimdi dört bir yanda bulabileceğiniz bira markası olarak bilinirliği ve istenilirliği kendi alanlarında en yüksek iki marka...

PR`ın orkestranın şefi olduğu tanımından yola çıkarak... Her iki markanın satış noktaları ve mekan düzenlemelerinden, çalışanlarının kıyafetine marka vaadine uygun söylem ve davranışlarına, yaratıcı yeni mecralar ve dergi ağırlıklı yürütülen reklam çalışmalarından ağırlama / satış sırasındaki "genius" uygulamalarına, lobi faaliyetlerinden doğrudan pazarlamaya, paketleme ve teşhir farklılıklarından Internet ve Word of Mouth uygulamalarındaki zenginliğe kadar geniş bir gözlükle bu iki markayı masaya yatırdığımızda aslında anlatmak istediklerimizi buluyoruz. Tüm bu çalışmaların iyi hazırlanmış bir strateji doğrultusunda ve bütünlük içinde gerçekleştiğini anlamak zaten gözlemin en kolay yanı.

Böyle örnek verebileceğiniz markalar var mı? Bu markalarla ilgili görüşlerinizi bekliyorum. Özellikle iletişim orkestrasının uyumu ve yönetimleri ile ilgili görüşlerinizi paylaşın lütfen. Benim aklıma gelen birkaç isim daha Starbucks, Red Bull, özel ilgiyi hak eden I-POD, Virgin,....

Şimdi pencereyi biraz genişletelim. . www.80630.com, www.yonja.com, www.ruax.net... Bu sitelere uzaksanız acele edin yoksa zamanı yakalayamıyorsunuz demek olacak. Özelikle www.ruax.net Ve bu sitenin orjinali www.secondlife.com Sanal bir yaşam. Gerçek bir sanal dünya. Şu anda hayatınızda olamadığınız her şeyi orada olabilir, yapamadığınız her şeyi orada yapabilirsiniz. Yeni evlilikler, iş sözleşmeleri, çocuklar, alışveriş vs. Bugün bir BMW X5 sahibi olamayabilirsiniz ama secondlife.com`da olabilirsiniz. Sanal yaşam ile gerçek yaşam o kadar yakınlaşıyor ki bu iki sitede, gerçek hayatta kazanılan para sanal yaşamda iyi bir hayat sahibi olabilmek için harcanıyor. Secondlife.com`da 24 saatte harcanan toplam para 350 bin dolar civarında. Mesela şimdiki hayatınızda Diesel kotunuz olmayabilir ama sanal dünyada 2 dolar karşılığı diesel kot giyerek algılamanızı etkileyebilirsiniz. Ya da 65 dolara X5 sahibi olabilirsiniz. İletişimcilerin mutlaka gezmesi ve anlamaya çalışması gereken bir dünya.
PR`ı salt iki haber ve bir röportaj olarak değerlendirenlerin "gerçek" hayattan ne kadar uzak olduklarını gösteren bir başka küçük örnek olarak da değerlendirilebilir.

7443 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3685 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   3768 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4001 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4025 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4037 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4252 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4329 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4507 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4604 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4735 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   4882 gün önce eklendi
Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   4888 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   4936 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   4993 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5048 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5114 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5142 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5155 gün önce eklendi
Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5203 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5231 gün önce eklendi
• PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5269 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5308 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5357 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5377 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5414 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5455 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5484 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5511 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5553 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5588 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5604 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5636 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5652 gün önce eklendi
Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5663 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5677 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5687 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5698 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5707 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5719 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5726 gün önce eklendi
Buzz...   5728 gün önce eklendi
Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5732 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.