PREZERVATİFAL.COM İLE UTANMADAN ALIŞVERİŞ

Platform Söyleşileri - 18 Mayıs 2009, Pazartesi
PrezervatifalPrezervatifAl.com, Sanayi ve ticaretin çeşitli dallarında faaliyet gösteren aile şirketler grubunun 3. kuşak genç yöneticileri Koray ve Çağatay Işık tarafından kurulan Türkiye´nin ilk online prezervatif alışveriş sitesi.

PrezervatifAl.com kurucu ortaklarından Çağatay Işık ile bir nevi kamu hizmeti de veren online alışveriş siteleri üzerine keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

Halklailiskiler.com.tr


PrezervatifAl.com insanların internet üzerinden alışveriş yapmalarına olanak sağlayan bir e-ticaret sitesi. Nereden aklınıza geldi böyle bir site kurmak?

PrezervatifAl.com’u kurmadaki çıkış noktamız insanlara “utanmadan” alışveriş yapabilecekleri bir ortam sunmaktı. Bilindiği gibi Türkiye’de bazı şeyler hâlâ tabu ve prezervatif satın almak da bu tabular arasında sayılabilir… PrezervatifAl.com ile üyelerimiz, sıkılmadan, utanmadan, çeşitli ve hatta komik bahaneler üretmeye gerek kalmadan prezervatif satın alabiliyorlar.

PrezervatifAl.com’un doğuşunda ya da siteyi bir portala dönüştürme hedefinde almış olduğunuz Pazarlama İletişimi eğitiminizin etkisi var mı?

Aslında böyle bir işte bu gibi başarıları elde etmemizin asıl sebeplerinden biri almış olduğumuz eğitimlerdir. Çünkü fikir dediğimiz şey, binlerce insanın aklına gelebilmekte, fakat bu fikirleri uygulamaya koymak ve hayata geçirmek cesaret, bilgi ve deneyim ister. İşte bizim de almış olduğumuz eğitimler bu noktada devreye girdi. Sitemiz kurulduktan sonra birçok alanda ses getiren gerek satış gerek marka yönetimine yönelik tüm kampanyalarımızı ve başarılı sonuçları pazarlama ve pazarlama iletişimi konusunda aldığımız eğitimlere borçluyuz. Bu anlamda da Yeditepe Üniversitesi Bütünleşik Pazarlama İletişimi Bölümü’ndeki hocalarıma sizin aracılığınız ile tekrar teşekkür ederim.

PrezervatifAl.com’un hedefleri ve bu hedeflerde stratejileriniz nelerdir?

PrezervatifAl.com’un 2010 yılı sonundaki hedefi Türkiye’de satılan her 100 prezervatiften birini satmaktır. Türkiye’de her yıl 80.000.000 adet prezervatif satıldığını düşünürsek, bu oldukça iyi bir Pazar payı. Bu hedefimize yönelik yürüttüğümüz tüm stratejilerimiz, bilinirlik yaratma aşamasında odaklanıyor. Çünkü tüketici bizi bir kere duyup inceledikten sonra tercihini bizden yana kullanmasını sağlayacak çok fazla nedenimiz var. Bunlar, utanma hissiyatı olmadan rahat alışveriş imkanı, piyasa fiyatlarına göre %40 lara varan fiyat avantajı, her pakete verilen 2 adet hediye kampanyası, sadece bir satış sitesi değil, aynı zamanda bilgi portalı olma gibi özellikler.

Türkiye’de korunmaya en çok kimler önem veriyor? Müşteri profilinizden yola çıkarsak, en çok kimler prezervatif alıyor?

Hiç kuşkusuz memurlar ve beyaz yakalılar başı çekmekte. Prezervatifal.com’un kendi satış verilerinden ve üye/müşteri bilgilerinden edindiğimiz bu bilgi bize düzenli ve en çok prezervatif kullanımının bu iki gruba ait olduğunu gösteriyor. Sanırım memurların burada ön plana çıkması da doğum kontrol yöntemi olarak prezervatifin en etkin yöntem olmasından kaynaklanıyor. Sitemizden en çok prezervatif alışverişi yapanlar cinsiyet olarak %98’le erkek ve 20 ile 40 yaş arası kitle. Bunun yanı sıra bölgesel olarak bir ayırım yapmak çok zor çünkü Hakkari Yüksekova’ya, Şırnak Silopi’ye de ürün gönderimi yaptık, İstanbul Polat Tower ve Şaşkınbakkal Bağdat Caddesi’ne de gönderim yaptık. Buradan çıkardığım sonuç da zaten bize “utanma” duygusu ile prezervatif alışverişi yapmakta zorlanmanın aslında pek de eğitim veya gelir seviyesine bağlı olmadığını göstermekte, şaşırtıcı ama gerçek…

Krizde sex ne durumda? Yapılan araştırmaya göre İstanbul eczanelerinde en çok satılan ilaçlar cinsel gücü artıran ilaçlarmış. Cinsellik patladı? Peki ya korunma?

Cinselliğin krizle birlikte bir patlama yaşandığı doğru. Belki radikal bir yaklaşım olabilir ama kriz sebebiyle insanların sosyal yaşamlarına ve eğlenceye fazla para ayıramaması sanırım bunu tetikledi. Eğlenceye ve sosyalliğe para ayıramasalar da sosyal bir varlık olan insanın kendini bir şekilde mutlu etmesi gerekiyor, çözüm olarak da seks ortaya çıkıyor diye düşünüyorum. Bu oranda da korunmaya yönelik ihtiyaçlar da artıyor. Dikkat ettiyseniz, prezervatif markaları kriz dinlemeden reklam bütçelerini artırıyor, bununla da kalmıyor pazara yeni markalar ardı ardına giriyor. Biz de Pprezervatifal.com olarak krizi bu anlamda bir fırsat olarak görüyor ve yaptığımız tüm fiyat ve hediye uygulamalarıyla seksin arttığı bu günlerde korunma faktörünü de mümkün olduğunca yaymaya çalışıyoruz.

Eczane ya da marketlerde Prezervatif satın alırken yaşanan komik durumlar neler?

Eczaneden ya da marketten prezervatif alırken yaşanan çok komik hikâyeler var. Biz, Prezervatifal.com’u kurarken sitemizde buna ait bir bölüm kurmak için 20’ye yakın eczacıyla görüşme yaptık ve başlarından geçen komik hikayeleri araştırdık. Sonuç olarak aşağıda yaşanan olaylar karşımıza çıktı;

1. Prezervatifi eczaneden alırken “bir arkadaşa lazım da” gibi bahaneler üretme zahmeti
2. Yalandan telefonunuzu çaldırıp “ alo? ha evet abi, prezervatif mi? Tamam alıyorum” gibi senaryolar yazmak
3. Kararlı insan taklidi yapmaya çalışmak
4. Kendilerini hızlı davranmak zorunda hissetmek
5. Prezervatif aldığı belli olmasın diye yanında gereksiz başka şeyler de almak.
6. Daha da kötüsü, tümüyle utanıp sonuçta eczaneden prezervatif alamamış olarak ve eczacıya da belli etmemek adına sinek ilacı almış olarak ayrılmak
7. Konuşmalarında prezervatif kelimesi geçmemesi için ilginç takma isimler kullanmak ve karşısındakinin anlamaması durumunda komik duruma düşebilmek (kaput, kılıf vb gibi)
8. Yüksek sesle prezervatif dememek için yalandan başka sorular sorup o sırada gözleriyle prezervatiflerin yerini bulmaya çalışmak
9. Eczaneye girecek cesareti toplamak için mağazanın önünde vakit kaybetmek
10. Eczacının karşı cinsten olması durumunda sıkıntıya girmek
11. En önemlisi de hemcins bir eczacının sahip olduğu, tenha ve evinize uzak bir eczane aramaya gerek duymak

Biz de bu sonuçları alıp sitemizde “ Prezervatifal.com’dan alışveriş yapmak için güldüren sebepler” başlığı altında tüketicilerimize sunduk ve altına da bizden alışveriş yaparken bu zorluklarla karşılaşmazsınız dedik, satışlarımızdan da başarılı bir çalışma olduğunu gördük.

Sizce neden utanıyoruz?

Aslında Türkiye’de seks ve sekse dair konular çok büyük ve bir o kadar da ilginç bir konu. Mesela “Gay” kavramı da. Sokakta en çok tepki gören insanların başında “gay”ler geliyor (maalesef), ama magazinde ve eğlence dünyasında da herkes onları takip eder. İşte seks de böyle, Türkiye’de konuşulması en yadırganan konudur fakat aslında herkes için belki de en çok konuşulan konuların başında gelir. Bu anlamda da prezervatif alırken utanmayı bu tabulara bağlıyorum. Hâlbuki seks, insan doğasının en temel ihtiyaçlarından biridir. Ancak eczaneden ya da marketten prezervatif alırken yaşanan “muhatap olma durumu” sanırım insanların en çekindiği şey. Zaten buradan yola çıkarak böyle bir fikir bulduk ve tüketicilere “utanmadan” ve “rahatça” alışveriş imkânı yaratmayı hedefledik.

Prezervatif almak kimin görevi sizce? Kadının mı erkeğin mi?

Eğer Prezervatifal.com ‘un verilerine bakarsak erkeğin. Çünkü dediğim gibi müşterilerimizin %98’i erkek. Ama bence böyle bir görev yok. Sonuç olarak bu iki kişiyle yapılan bir eylem ve korunma sorumluluğu her iki tarafa da ait (tabi buraya homoseksüel ilişkiler katmıyorum onda zaten taraflar tek). Ama bu noktada yine aynı tabular, aynı utanma duyguları ve aynı “insanlar ne der…” sorunları ortaya çıkıyor.

Harran’a da Akmerkez’e de online prezervatif gönderdiğinizi belirtmiştiniz, bunun gibi gibi başka ilginç anekdotlar var mı?

Evet, gerçekten de gönderdik. Yukarıda da bahsettiğim gibi gelir seviyesi, eğitim seviyesi, yaşadığı bölge gibi unsurlar arasında satış bilgilerimize baktığımızda hiçbir fark yok. Bizim için hedef kitle arasında bölgesel açıdan İstanbul Nişantaşı ve Şırnak Silopi arasında hiçbir fark yok çünkü hepsine ürün gönderimi yaptık. Bu aslında bizim de beklemediğimiz bir unsurdu ve siteyi kurup satışlara başladıktan sonra insanların tahminimizden de çok utandığını gördük.
Çok ilginç bir başka nokta daha var, hatta zaman zaman biz bile inanamıyoruz. Biz, Prezervatifal.com olarak gönderilerimizi, müşterimizin gizliliğini korumak için, ürünleri önce üzerinde hiçbir ibare bulunmayan beyaz kutulara koyup sonrada kargo dosyalarına yerleştirerek gönderiyoruz. Ambalajların hiçbir aşamasında “prezervatif” kelimesi geçmiyor, sadece firma bilgilerimiz yer alıyor. Bu yöntemi de sitemizde açıkça vurgulamamıza rağmen, online destek hattımıza yine de “gönderilerimde hiçbir şekilde prezervatif yazmasın” şeklinde mailler geliyor. Bununla da bitmiyor, gönderilerinin sadece gizliliğin artırılması için hediye paketi yapılmasını isteyen müşterilerimiz oluyor. Ve yine bununla da kalmıyor, bazı müşterilerimiz, gönderilerinin adrese teslim olmasını istemiyor, kendileri gidip kargo şubelerinden teslim almak istiyor.
Yani “utanma” konusundan yola çıkarak kurduğumuz Prezervatifal.com, bize prezervatif gibi bir ürünü satın almanın hala ne kadar büyük bir tabu olduğunu satış verileriyle ve yaşanan tecrübelerle gösteriyor. Fakat en azından böyle bir çözümle insanları bu sorunda kurtarma bizim için çok mutluluk verici bir olgu.

En çok hangi marka ve hangi ürün satılıyor?

Bu sorunun cevabında da aslında Türkiye’ye dair çok önemli bir durum ortaya çıkıyor. Yaptığımız satışlarda, çeşit olarak ilk beş sırayı geciktiricili prezervatifler çekiyor. Hangi marka olursa olsun en çok satan modeli mutlaka geciktiricili olanı. Marka olarak sıralamada Okey, Durex, Fe, Eros ve Jelia sırasıyla ilk 5’i paylaşıyor.

Halkla ilişkiler çalışmalarınızı Dünya İşleri İletişim yürütüyor. Bir iletişim firması ile çalışma kararını nasıl ve neden aldınız?

Dünya artık “her şeyi ben yaparım” dünyası değil. Bir projeniz varsa, projenin lideri ve kurucusu olarak tüm alt başlıklarınızı çok iyi belirlemeli ve bu alt başlıkları en doğru aracılarla birlikte yürütmelisiniz. Buradan hareketle size düşen görev de resmin genelini görebilmektir. Bu yüzden Dünya İşleri iletişim Ajansı ile çalışıyoruz. Haber değeri taşıyan bir fikriniz olabilir, hatta fikrinizin içine haber değeri taşıyan başka başlıklar da ekleyebilirsiniz ama önemli olan bunları doğru kişilere doğru zamanlarda doğru biçimle aktarmaktır. Bu da profesyonellik ister. Bu yüzden de bir iletişim ajansı bizim için olmazsa olmazlardan biridir.

Genç bir girişimci olarak gençlere önerileriniz nelerdir?

Başta da dediğim gibi, herkesin aklında onlarca fikir var ama önemli olan uygulamaya geçmek. Bu anlamda tüm gençleri daha cesaretli olmaya davet ediyorum. Bizi başarıya ulaştıran en önemli etken, pazarı ve ticari tabirle “piyasayı” çok iyi bilmek ve bunu aldığımız eğitimlerle birleştirmekti. Bu yüzden öğrenmeye ara vermeden devam etmek, diğer taraftan tecrübe edinmek ve üstüne de cesaret eklemek çok önemli.

Teşekkürler...

6852 kez okunmuş

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.