Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?

Köşe Yazısı - 17 Haziran 2005, Cuma
İletİşim: Aret Vartanyan
Tüketicilerinizin, müşterilerinizin gen haritalarına sahip misiniz? Eğer değilseniz acele edin.
Yoksa yarın çok geç olabilir?

Teknoloji yeni binyılın baş mimarlığı görevini sürdürüyor. Yeni binyıl üretenlerin, geniş arazilere sahip olanların, binlerce çalışanları olanların değil, bilgiyi üretenlerin, teknolojiyi kullananların dünyası.

Dünyanın en zengin ülkesi ile en fakir ülkesi arasındaki fark 1/390. Ve bu fark gün geçtikçe açılıyor. Afrika’daki x bir ülke, bir kutu AİDS ilacı için 1 tanker dolusu buğdayını satıyor.
32.000 kişilik Microsoft, Meksika’dan daha fazla ihracat gerçekleştiriyor.

Artık başarı öykülerinde, küçük garajlarda çalışmaya başlayan 2-3 kişilik şirketler ve milyon dolar kazançlara ulaştıklarında ancak büyük bir ofisten söz ediliyor. Fabrikalardan, binlerce çalışanlardan değil. Çünkü artık “bilgi toplumu” tanımlaması doğrultusunda bilgiyi üreten ve satan kazanıyor. Bir ansiklopedi dolusu bilginin, bir toplu iğnenin başı kadar chipe yazıldığı bir dünyada yaşıyoruz.

Geçen yüzyıl teknolojiye, endüstriye ve iletişime damgasını vurdu. Internet’i, bilgisayar dünyasını keşfedemeyen şrketlerin başına neler geldiğini hep birlikte izledik? Değişimi yakalayamayanlar sahneden silinip gittiler. Peki bu yüzyıla damgasını ne vuracak dersiniz? Elbetteki gen teknolojisi ve gen haritaları. 10 yıl önce milyonlarca dolara çözülebilen şifreer, bugün 50 dolara çözülebiliyor.

Elinizde un, şeker, yağ, kakao, meyve varsa neler yapabilirsiniz? Karışımların oranlarını değiştirerek, farklı pişirerek, bazı ek malzemeler koyarak onlarca değişik tatlı hazırlayabilirsiniz? Peki gen haritalarına sahipseniz neler yapabilirsiniz?

Genlerin yerini değiştirerek şu anda bize ucube gelen yaratıklar oluşturabilirsiniz? Doğmamış bebeği, şekillendirebilirsiniz. Bunlar belki şimdi çok uzak geliyor ama bu mümkün. Bilim dünyası bunu yapabileceğini söylüyor, hatta önemli bir bölümünü şimdi bile yapabileceğini söylüyor. Ama ne insanlık ne ahlaki sistmler ne de coğrafyalar buna hazır. Ama görünen köy kılavuz istemiyor. Uluslararası şirketler, bunu görmeye başladı. Artık, uluslararası markaların Ar-Ge departmanlarında tıp dünyasından, genetik bilimciler arasından çalışanlar bulabilrsiniz. Hatta çok yakında genetik enstitüleri, ilaç firmaları ve uluslararası şirketler arasında karma evliliklere de rastlayabilirsiniz.

Müşterinizin gen haritasını bildikten sonra ürününüze ekleyeceğiniz bir koku, bir renk satın alma sürecini nasıl etkileyebilir? Artık neredeyse, kişiye özel çalışılıyor. Tekstil firmaları kişiye özel tasarımlar, dikimler gerçekleştirirken, artık teknoloji sayesinde insanlar kendi TV’lerinin yayın akışlarını yaratıyor. Teknoloji ile tüketiciyi her yerde, 10 yıl önce bile hayal edemeyeceğimiz araçlarla yakalıyoruz. Gen haritalarını çözmüşüz çok mu?

Artık iletişim de kişiye özel olma yolunda koşarak ilerliyor. Hedef kitleler hedef gruplara, hedef gruplar hedef bireylere dönüşüyor. Üreticiler, reklamcılar, medyacılar kime nerede nasıl ulaşacağını hesaplarken, karşılarında karmaşık bir problem buluyor. Araştırmalar gittikçe çoğalıyor, bütçeler ayrılıyor, yeni araştırma teknikleri uygulanıyor. Bu gittikçe de zorlaşacak. Ve zamanı geldiğinde - ki geldi de denilebilir-, artık tüketicilerin gen haritaları ajanslardaki brief toplantılarındaki donelerden biri olacak.

Uzun lafın kısası, zaten gittikçe bilimselleşen pazarlama ve iletişim dünyası, bu yöndeki hızını daha da artıracak. Artık, pazarlamayı üretip satmak, iletişimi de TV’de iki reklam gazetelerde de birkaç haber olarak görenlerin şansı olmadığını biliyoruz. Şimdi heyecanla beklememiz gereken yeni değişimlere ayak uydururken neler olacağı? Birkaç yıl önce reklam yazarının, kreatif direktörün, müşteri temsilcisinin, sonrasındaki birkaç yılda startejik planlamacının, araştırma şirketinin katıldığı yaratım sürecinde psikologlar, renk bilimciler, futuristler, hatta ürünlere göre feng-shui eğitmenlerinden onlarca farklı spesifik konunun uzmanına kadar farklı simalar masanın etrafında oturuyor.

Artık bir şeyi çok iyi biliyoruz? Ürün yerini markaya bıraktı. Rasyonelin işine duygular karıştı. Markanın marka olacağı yer, tüketici/müşterinin beyni ve kalbi. İş böyle olunca da, hayat biraz daha karmaşık, biraz daha çetrefil, biraz daha da heyecanlı... Öyle ya, binlerce mesajın içinden sizinkini seçecek, onlarca markanın içinden sizinkine gönül verecek. Bir kadını baştan çıkartmak kadar heyecanlı ve zor.

Tüm iletişimcilere kolay gelsin.

Aret Vartanyan

5576 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3685 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   3768 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4001 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4025 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4037 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4252 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4329 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4507 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4604 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4735 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   4882 gün önce eklendi
Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   4888 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   4936 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   4993 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5048 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5114 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5142 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5155 gün önce eklendi
Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5203 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5231 gün önce eklendi
PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5269 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5308 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5357 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5377 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5414 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5455 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5484 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5511 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5553 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5588 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5604 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5636 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5652 gün önce eklendi
Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5663 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5677 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5687 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5698 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5707 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5719 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5726 gün önce eklendi
Buzz...   5728 gün önce eklendi
• Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5732 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.