reklam
reklam
reklam
reklam

Kol'u kullan!

Köşe Yazısı - 14 Ocak 2008, Pazartesi
YazıYorum: Şahnur Karaağaç

Pazar sabahı kahvaltı sonrası ayaklarımı uzatmış keyifle gazetemi okuyordum.
Bir haberle yerimden doğruldum...
Markalara yönelik haberler genellikle hafta sonu eklerinde ya da ekonomi sayfalarında yer alırken, bu haber ilk sayfadaydı. “Zara gitti, kol kaldı”.
Nasıl yani?
Gazetedeki habere göre; 15 yıldır aile ismi olan Zarakol’u unvan olarak kullanan halkla ilişkiler sektörünün çınarlarından Necla Zarakol, Zarakol unvanını tescil ettirmek için Türk Patent Enstitüsü'ne (TPE) başvurunca İspanyol hazır giyim firması Zara, “Ünümü kullanarak haksız rekabet sağlıyor” gerekçesiyle dava açmış.

Haberin benim için iki yönü var. İlki kısaca da olsa değinmem gereken yönü;
“Hoca verir talkımı, kendi yutar salkımı” misali uzun yıllardır markalara değer katan, yön veren, krizler yöneten, halkla ilişkiler sektörünün duayenlerinden birinin, marka tescili gibi çok önemli bir konuyu öngörememiş olması şaşırtıcı. Bunun üzerine çokça konuşulabilir. Testi kırıldıktan sonra yol gösteren çok olurmuş. Hocama yol göstermek benim haddim değil. Zaten bu, yazımın konusu da değil. Üzüldüğüm, rahatsız olduğum; bir markanın sözde korunması uğruna, sektörümüz için çok önemli bir markanın yok edilmeye çalışılması.

Haberin devamında şöyle deniyor; hazır giyim firması Zara, Zarakol İletişim Hizmetleri şirketinin kurucusu Necla Zarakol'dan antetli kağıtlardaki, kartvizitlerdeki ve tüm şirket belgelerindeki 'Zara' kısmını kaldırmasını ve kalan 'Kol' kısmının kullanılmasını istiyormuş. Zara'nın dava dilekçelerinde ve mahkeme başvurusunda, Zarakol şirketinin ve kurucusunun Zara markasının tanınırlığından yararlanarak art niyetli bir başvuru yaptığını, bu nedenle "Zara" ismine "kol" eki takarak ticari fayda sağlamaya çalıştığını iddia ediyormuş.

Yabancı şirketlerin bazıları, pazarına girdikleri ülkelerin kültürlerini analiz etmeye gerek görmeyecek denli kibir içinde olabiliyorlar da bu şirketlere iletişim ve hukuk danışmanlığı veren firmalar da mı bu kibri paylaşıyorlar merak ediyorum. Nazarımda Salı Pazarı’nın hallicesi bir giyim markası, bu ülkenin değerlerinden birine "Kol" gibi bir kelimeyi kullan derken hiç mi düşünmemiş? "Bu şekilde söyleyerek lütuf mu ediyorum, küfür mü?"...

Zarakol İletişim, Zara’nın ününü kullanarak haksız rekabet sağlıyormuş. Evet, bu bir paranoya değil, gerçeğin ta kendisi (!). Boyner Grubu, Çarşı mağazalarının kurumsal kimliğini değiştirme sürecini Zarakol ile gerçekleştirirken şöyle düşünmüştür; “Bu Zarakol, dünya devi Zara’nın iletişim sektöründeki kolu, en iyisi onlarla çalışalım”. Turkcell, Mey İçki gibi Türkiye’nin en büyük markalarından bazıları da açtıkları konkurlara Zarakol’u sırf adında Zara geçiyor diye çağırmıştır mesela...
Markalarını koruma istekleri anlaşılır ama paranoyaya varan bu tutum Zara’yı komik duruma düşürüyor.
Zarakol dışında başka hangi markalarla mahkemelik olduklarını bilmiyorum ama TPE tarafından tescil edilmiş, içinde, başında ya da sonunda zara geçen epeyce marka var. Örneğin “Manzara”, giyim de dahil birkaç sınıfta tescil edilmiş bir marka. Bunun gibi içinde zara geçen giyim markaları varken halkla ilişkiler sektöründe yıllar yılı kurucusunun adı ve soyadıyla belleklere yerleşmiş bir firmayı nasıl tehdit gördüler anlamak zor.

Zarakol’un marka müracaatı 35, 41 ve 42. sınıflarda. Bu sınıflar hangi faaliyet alanlarını kapsıyor dersiniz? Giyim mi? Gözlük mü? Ayakkabı ya da aksesuar mı? Hayır değil.
Reklamcılık, pazarlama ve halkla ilişkiler ile ilgili hizmetler, sempozyum, konferans, kongre ve seminer düzenleme, idare hizmetleri, grafik sanat tasarım hizmetleri. 
Tam da Zara’ya rakip olacak sektörler…

Effect markası, 35 ve 41. sınıflarda Effect Halkla İlişkiler Şirketi’ne tescilliyken aynı zamanda, giyimle ilgili sınıflarda bir tekstil firmasına, gıda ile ilgili sınıflarda da bir bisküvi firmasına tescilli. Firmalar birbirlerinin alanlarına tecavüz etmeden kendi sektörlerinde yaşayabiliyorlar anlayacağınız.

Misafir olduğu, tabiri caizse ekmeğini yediği ülkenin önemli markalarını komik gerekçelerle yok etme çabası anlaşılır gibi değil.
Zarakol birçoğumuzun rakibi olabilir ancak bugün düşürüldüğü durum yanında durmayı gerektiriyor. Sırf biri önce davrandı diye, yarın size de artık adınızı kullanamayacağınızın söylenmesi işten bile değil...
 

7564 kez okunmuş Şahnur Karaağaç

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Ay ne gerek vardı?   120 gün önce eklendi
#PZ2016 Katlı Değer Yaratmanın Yolları   138 gün önce eklendi
'HİÇ' kolay değil...   705 gün önce eklendi
Pirinç tanesi...   707 gün önce eklendi
Bazı zamanlar vardır utanırsınız...   1075 gün önce eklendi
Ailece harikalar diyarında...   1141 gün önce eklendi
19. İnsan Kaynakları Zirvesi Geniş Özeti   1162 gün önce eklendi
İletişimcilerden bir yeni mesajınız var...   1211 gün önce eklendi
'Pazarlama Zirvesi'nde neler konuşuldu?   1232 gün önce eklendi
Sıkıntılı Bir Durum Var!   1650 gün önce eklendi
Pardon Ama Fermuarınız Açık!   1748 gün önce eklendi
Kriz Benim Krizim Değil (mi?)...   2233 gün önce eklendi
Cuma sabahı çöplerimizi kapıya çıkarıyoruz!   2334 gün önce eklendi
O Bizim Kıymetlimiz   2370 gün önce eklendi
Artık meşe palamudu filizlenecek...   2446 gün önce eklendi
Havale Ediyorum...   2477 gün önce eklendi
Aman dikkat, yazılı iletişimde yanlış anlaşılmalar olabilir   2624 gün önce eklendi
Zor Yıllar...   2755 gün önce eklendi
Vurun Kahpeye   2842 gün önce eklendi
BÜMED Mezunlar Günü'ne Renk Kattılar   3230 gün önce eklendi
Onlar Oradaydılar...   3324 gün önce eklendi
Çocukları lösemi ile mücadele eden kadınlarımız...   3339 gün önce eklendi
• Kol'u kullan!   3388 gün önce eklendi
Bir ürünün marka olabilmesi konusunda, siz ne dersiniz?   3451 gün önce eklendi
Yaşamın kavranması gereken özü...   3622 gün önce eklendi
Söz uçar, yazı kalır   3743 gün önce eklendi
Finans ve Halkla İlişkiler?   3803 gün önce eklendi
Her 10 Kasım'da...   3818 gün önce eklendi
Büyüyünce Ne Olsam?   3918 gün önce eklendi
İşte size bir hikaye;   3932 gün önce eklendi
Bir Sen bir ben bir de deniz olsa   3954 gün önce eklendi
Hayır efendim, anlatamadınız!...   4016 gün önce eklendi
Kadınlar Pazarı diye bir yer   4037 gün önce eklendi
Altın Müşteri Ödülü   4052 gün önce eklendi
Islak gündem   4057 gün önce eklendi
Deveye sormuşlar...   4064 gün önce eklendi
Ben ki Tanrıça İştar'ım   4065 gün önce eklendi
Öylesi de var böylesi de   4091 gün önce eklendi
Unutamam acı tatlı ne varsa hazinemdir   4114 gün önce eklendi
Yıldırır :)   4143 gün önce eklendi
Sen hiç deve gördün mü?   4165 gün önce eklendi
Başımla Beraber...   4210 gün önce eklendi
Ne kadar az veri, o kadar çok bilgi(!)   4274 gün önce eklendi
Bitlis'ten misafir geldi!   4305 gün önce eklendi
Kendi İletişiminiz İçin...   4345 gün önce eklendi
Bu Şehirde   4357 gün önce eklendi
Dünyaca ünlü marka 5 lira Regal 4 lira   4363 gün önce eklendi
Seviyorum,   4378 gün önce eklendi
Ta ki karıncalar çıkana kadar...   4387 gün önce eklendi
Kutlu Olsun!   4387 gün önce eklendi
Erman Hocayla iletişim sanatı   4389 gün önce eklendi
Hey, Başın dertte!   4395 gün önce eklendi
PR'ciler! Şebin Karahisar'dan Çağrınız var!   4400 gün önce eklendi
Alışveriş Merkezi diye bişey...   4402 gün önce eklendi
Sen taviz kapısını bir defa aralarsan..   4410 gün önce eklendi
Turizm sektöründe tartışma bitmiyor   4413 gün önce eklendi
Haftasonu Uludağ Gözlemleri   4417 gün önce eklendi
Aziz Nikola out, Noel Baba in olmuş...   4422 gün önce eklendi
Marka bebekler   4424 gün önce eklendi
Turizm Acenteleri PR firması değildir!   4435 gün önce eklendi
Slogana vuruldum   4442 gün önce eklendi
Dilerim...   4453 gün önce eklendi
Hoş Geldi   4472 gün önce eklendi
Sinek Küçük...   4473 gün önce eklendi
Hilal Ay demektir, Ahmer ise kırmızı....   4480 gün önce eklendi
Virüsü Başka Yerde Aramayın   4484 gün önce eklendi
Evin Reisi kim?   4486 gün önce eklendi
Umarım hafızası zayıf insanlar olmaktan kurtuluruz   4513 gün önce eklendi
Pırlanta, Sonsuza Kadar   4518 gün önce eklendi
İyi niyet   4529 gün önce eklendi

Yorumlar

önder   14 Ocak 2008, Pazartesi

Sevgili Şahnur kalemine sağlık. Bu da bizim sektörün magazini oldu. Bence bu arada olan ZARA´ya oldu. Bakalım bir özür gelecek mi?
Sevgiyle...

Belgin USANMAZ   14 Ocak 2008, Pazartesi

Örneklendirmeler cok güzel ve düşündürücü, gerçekten bu konuda daha ne denebilir ki? Çok güzel konuların altını çizmişsiniz, bir özür yeterli kalır mı bilmiyorum ama ciddi bir açıklama yapılacaktır diye düşünüyorum.Bazı değerlendirmelere maruz kalınması bu kadar basit olmamalı...

necla zarakol   14 Ocak 2008, Pazartesi

Nazik dusuncelerinize tesekkur ediyorum. Marka tescili konusunu neden ongormedigime gelince, kismen gec girdigim bu sektorde cok fazla kalmayabilirim dusuncesinden, biraz "terzi kendi sokugunu dikemez" atasozu geregi, biraz da kendi soyadima karsi bir tehdit olabilecegini hayal edemememden. Bu olayin sektorde herkese ders olmasini diliyorum.

Mürsel Sezen   15 Ocak 2008, Salı

Şahnur Hanım,

Elinize sağlık, hakikaten traji-komik bir olay bu. Necla hocamıza sabır diliyorum. Zara gibi büyük bir firmanın bile ne kadar komik durumlara düşebileceğinin göstergesi. Bu saçmalığa karşı çıkacak aklı selim tek kişi bile yok muymuş Zara´da?

Hüseyin Emiroglu   15 Ocak 2008, Salı

Şahnur Hanımın yazısı sayesinde olaydan haberdar oldum.
Bu konudan sütunumda da bahsedeceğim önümüzdeki günlerde.
Hatırlayacaktır bazı arkadaşlarımız, ben burada IKEA reklamlarını eleştirmiştim
ve sonrasında medyadaki tepkilerle bu reklam gerekli cezayı alıp arşive uçmuştu.

Bu konuda da tepki göndermeliyiz. Şüphesiz Zarakol güçlü bir
kurumdur ve avukatlarıyla hukukunu savunacaktır.
Ya güçsüz markalarımızın hali ne olacak? Bu sömürgeci zihniyete
karşı yerli markalarının hukukunu korumayan veya koruyamayan
yetkililerden de hesap sorulmalıdır.

Tabiki yerli veya yabancı merkaları utanmadan taklit eden, fikir ve
proje, marka üretmeyen, hep bana hep bana diye çalışan bazı
iş adamı müsvetteleri de bu gelinen noktadan sorumludur.

Levent Göktem   15 Ocak 2008, Salı

onomastik yapalım biraz. Zara, yahudi kızlarının kullandığı isimlerden. http://www.babynames.org.uk/jewish-girl-baby-names.htm
İspanya, safarad yahudilerinin memleketi.
Türkiye´deki müslümanların, yahudi adını kullanmamasını istemiş olabilirler.
Fakat hemen kendi savımı çürüteyim. Yakın bir zamanda bir çanta modelinin üzerinde swastika simgesi kullanan Zara, dünyanın dört bir yanındaki Yahudilerce boykot edilmişti. http://atlasshrugs2000.typepad.com/atlas_shrugs/2007/12/fascist-fashion.html

E peki bu hareketin anlamı ne?

Ha bu arada Sivas´ın Zara ilçesinin adı da değişecek mi? İspanyollar ne düşünüyorlar, ne koyacaklar?

Okay ÖKSÜZ   15 Ocak 2008, Salı

Necla Hanımın Arkasındayız...

ZARA bir tekstil ve giyim markasıysa ZARAKOL´da bir iletişim ve Ajans Markasıdır.Yıllardır da böyledir.Mahkemede şahite ihtiyaç varsa ya da bilirkişi Raporuna bu raporun altına ZARAKOL adına imza atacak nice Üniversite Hocalarımız nice Kurumsal kimliğe sahip Müşterileri ve bu işin Meslekdaşları vardır? Nerde PR Dernekleri? Nerede şimdi Mesleğini yıllardan beri ZARAKOL gibi olmaya çalışan İletişim Ajansları? Nerede şimdi ? ZARAKOL,KARAKOL mu olsun şimdi? Yıllarca Türkiyede tüm olumsuz şartlara rağmen yaşam mücadelesi verip,tüm piyasa şartlarına rağmen marka olmak kolaymı? ZARA kendi sektöründe ve kulvarında ZARAKOL Arasın bence.Ama ZARAKOL Tekstil firması olacaksa da ZARA´dan daha iyi ve mantıklı yapacağını,üstelik sektörleri karıştırmayacak kadar da akıllı yetkililer bulacağına eminim.Akıl kâri değil bu iş..Nejla hanım şahit olarak gösterecekse tüm Reklam,Pr ve iletişim Ajanslarını ve derneklerini mahkemeye sunsun ben kendim adıma kefilim.Okay ÖKSÜZ

Suat Tekin   15 Ocak 2008, Salı

Yazınızı okuduğumda hayretler içinde kaldım. Gazetelerde gözümden kaçmış. İletişim konusunda yılların deneyimli markası olan Zarakol, bu sorunu nasıl aşacak açıkçası çok merak ediyorum. Zara mağazalarının yanından bile geçmeyen birisi olarak önerim şu olabilir; HİD gibi... İletişimcilerin biraraya toplandığı kuruluşlar sadece bu konu ile ilgili toplanmalı ve Zara mağazalarına ´´Gitme, Girme, Alma´´gibi etkin bir kampanya başlatmalı... Kampanyanın ince detaylarını iletişimciler ve olağanüstü yaratıcılığa sahip reklamcılarımız sanıyorum en iyi şekli verecektir.

Semih Güven   17 Ocak 2008, Perşembe

Şahnur Hanım´ın yazısında belirttiği gibi, farklı kategorilerde, yani farklı iş kollarında aynı ismin marka olarak kullanılması pekala mümkün. Peki avukatlar bunu bilmiyorlar mı? Bence biliyorlar ve açılan dava işgüzarlıktan başka bir şey değil. Ama bu tür konularda hukuk kurallarında boşluklar yakalamak da mümkün. Sonuç olarak, bu ülkede Necla Hanım´ın iletişim ve halkla ilişkiler sektöründe 20 yıldan uzun süredir faaliyet gösterdiği, soyadı olan Zarakol´u da 15 yıldır şirketinin adı olarak kullandığı biliniyor. İspanyol Zara, saçma bir işle uğraşıyor belli ki, paranoya halinde, kendi markasına asıl kendisi zarar veriyor. Sonuç, mutlaka Necla Zarakol lehine olacaktır. Böyle umuyoruz, çünkü ortada taklit, marka çalma, ünden faydalanma, isim benzetme gibi bir çabanın olmadığını hepimiz biliyoruz.

Deniz Ergün   21 Ocak 2008, Pazartesi

Bu olay ZARA için nasıl bir reklam oldu bilemem ama ZARAKOL için ilk sayfadan güzel bir reklam olmuş.

Erdem   22 Ocak 2008, Salı

Bence şarkıcı Zara her iki firmayıda mahkemeye vermeli.. kadının ismini kullanarak sektörde ayakta kalmaya çalışıyorlar :))

Yasemin Can   27 Ocak 2008, Pazar

Böyle bir olayın PR sektörünün duayenlerinden birinin (Necla Zarakol´un) başına gelmesi gerçekten çok komik düşünün ki Zarakol bir çok firmanın isminin duyulmasını sağlayan ve bir çok firmaya yol gösteren bir firmadır... Ben Zarakol adına Zara´ya çok teşekkür ediyorum Türkiye´nin önde gelen pr firmasının PR´nı yaptığı için. Zara gibi firmaları bekliyoruz PR´cıların PR´larını yapmaları için :))

cengiz dalıkılıç   28 Ocak 2008, Pazartesi

ben bu haberi okudum ve haber gazetenin sağ üst köşesinden verilmişti! yani!? yapılan araştırmalara göre insanlar, gazeteyi ellerine aldıklarında ilk baktıkları yer neresi dersiniz? gazetenin sağ üst köşesi.
bu haber zara için belki kötü bir haber olabilir fakat, zarakol için hiç de yadırganmayacak kadar güzel bir pr haberi.
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.