Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...

Köşe Yazısı - 9 Mart 2014, Pazar
Pazarlama&Marka: Yelda İpekli

Uluslararası bir konferans için Japonyadaydım geçtiğimiz günlerde...
Ruhlardaki komünizm, tarihin derinliklerine mühürlenmiş kültürle harmanlaşınca bambaşka duygularda yaşıyorsunuz Tokyo’yu...

Etkilendiğim çok şey oldu ama en çok, HAYATA KARŞI naif ve dik duruşları etkiledi. Asla kafa tutmak değil tamamen hayatla uyumlanmaktı yaptıkları.
Pazarlama Bilimi, insan odaklı, duygu tanımlı olmadığı sürece başarılı sonuçlara ulaşması mümkün olmayacak derinlikte bir bilim. Bence; duygu ile matematiğin kesiştiği, analizle desteklenen bir kurgusu var. Yani sadece araştırmalar, istatistikler, bilançolar, kar-zarar ya da yatırım tablolarının çok ötesinde insani değerlerin, beklentilerin stratejik planlarda bir bütünlük içinde tanımlanması gerekir.

Ülkemizde  henüz  pazarlamanın sihirli gücünü keşfedememiş olmamızın temel sebebini, krizlerin şirketlerin var oluş telaşlarını artırması ve uzun vadeli stratejik planlama ve yönetim felsefesine girmemelerinden kaynaklandığını düşünüyorum.
Pazarlama, stratejik olarak bakıldığında; ciddi bir araştırma ve şirket/marka hedeflerinin planlanması ve uygulama olarak ele alındığında; reklam, halkla ilişkiler, sosyal medya, müşteri ilişkileri vb hayata geçirilmesidir. Yani pazarlama ve satış asla aynı mantığa hizmet etmezler. Pazarlama, satış stratejilerini de belirleyip satışın daha etkin, kurumsal itibarı destekleyecek ve karlılığı arttıracak şekilde yapılmasını sağlar. Pazarlama sadece medyada yer alma çalışmaları olmadığı gibi, reklamdan ayrı da düşünülemez.  

Tokyo'da çok yoğun olarak bunları düşünmeme sebep olan şirketler ve yöneticiler tanıdım. Kendilerine özgü iş kültürleri ile sadece üretimde değil MARKA olmak ve MARKA YÖNETİMİ konusunda da Japonlar krizsiz iş hayatının sırlarını verir gibilerdi.
1-Hiyerarşi, karar verme konusunda hemen hemen yok gibi. Her çalışanın sahiplenmesi için işler, kararlar olabildiğince çok katılımlı toplantılarla alınıyor.
2-Her kararın işe dönüşmeden önce iş geliştirme/strateji/pazarlama grupları tarafından stratejik hedefleri belirleniyor iş yapış süreçleri tanımlanıyor
3-Sadece karlılık ya da verimlilik yeterli değil, sürdürülebilirlik, inovatif yöntemler ve itibar mutlaka her kararın her sürecin içinde bulunması gerekiyor.
4-Çalışmak sadece para kazanmak odaklı değil, sosyalleşmek, üretmek ve aidiyet duygularıyla birlikte önemli bir varoluş sebebi.
İncelenmesi gereken çok fazla çalışma prensibi var Japon iş kültüründe. Ben bir pazarlama uzmanı olarak ben bu dördüne odaklandım.
Ama beni en çok etkileyen bir felsefeleri var ki hayatımızın her alanında  ve özellikle iş yaparken hissetmemiz gerektiğini düşünüyorum.
Otaku; bir şeye hobiden öte, bağımlılıktan daha az ilgi duymak demek. Tutku kadar hırslı değil, aşk duymak kadar da romantik değil.
İhtiyacımız yokmuş gibi ama onsuz olmazmışız gibi iş yapmak ne mucizevi bir anlam katar hayatımıza düşünsenize... 
 

9430 kez okunmuş Yelda İpekli

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Çok Şükür...   1650 gün önce eklendi
Hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli...   1682 gün önce eklendi
Moda mı? Pazarlama zekası mı?   1730 gün önce eklendi
Merak...   1759 gün önce eklendi
Hadi karşıya geçelim...   1856 gün önce eklendi
Hangi markalar fark yaratacak?   1908 gün önce eklendi
Daha İyi'nin Sınırları...   1941 gün önce eklendi
Moda GEÇİCİDİR, Stil HER ŞEYDİR...   1958 gün önce eklendi
Koyun/Keçi Yılı... 2015   1981 gün önce eklendi
Nesnelerin interneti...   1997 gün önce eklendi
Özgürlük dijitale kadar...   2005 gün önce eklendi
Yeni bir yıl, yeni bir ajanda...   2038 gün önce eklendi
Marka Olmak, Marka kalmak; 'Türkiye Markası'   2098 gün önce eklendi
Evren; herkes için bir şarkı saklar...   2151 gün önce eklendi
Şimdi parmak izi yaratma zamanı...   2191 gün önce eklendi
12. yüzyıl nasıl MARKA DEĞERİ olur?   2208 gün önce eklendi
Tasarım Hayatın Ta Kendisidir!   2256 gün önce eklendi
• Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...   2343 gün önce eklendi
Her gün yeni bir gün...   2413 gün önce eklendi
Post Modern Çağda Hayatlar   2856 gün önce eklendi
Anadolu'da Üretilir, Dünyada Tüketilir   2988 gün önce eklendi
Markalar da Özür diler... Bir case study :)   3133 gün önce eklendi
ZAMAN YÖNETİMİ Mİ...? MUTLU YILLAR   3406 gün önce eklendi
Hayatın neresinde durmak lazım?   3448 gün önce eklendi
Güneş Doğudan Yükselir   3526 gün önce eklendi
Zannetmek Yasaktır   3609 gün önce eklendi
Tatiller Ne İçindir?   3654 gün önce eklendi
Turizm HEDONİZM'in Hizmetinde   3758 gün önce eklendi
Müşteri Kraliçemdir   3777 gün önce eklendi
Tüm Trendler Out...   3784 gün önce eklendi
Yeni Şeyler Söylemek Lazım...   3812 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.