Hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli...

Köşe Yazısı - 30 Aralık 2015, Çarşamba
Pazarlama&Marka: Yelda İpekli

‘’Herkes bir gün 15 dakikalığına meşhur olacak” sözü kadar bugünü anlatan başka bir söz dağarcığımda yok… Bu söz Andy Warhol tarafından söylendikten sonra bigbrother adlı kitaba ve Robert De Niro’nun oynadığı filme kadar bir çok kez karşıma çıktı. Günümüz 15 dakikada şöhret olanların, 15 dakikalığına şöhret olanların günü.Tek bir tweet , yazılan onca kitabın yazarından daha bilinir hale getirebiliyor sizi... Ya da instagramda yarattığınız, küçük kare hikâyeleri sizi hiç tanımayan insanlarla aranızda bir bağ oluşturabiliyor. Sosyal medyada “dürüst olabilmek” bu çağın etik ölçüsü olabilir. Yaratılmış gerçeklikleri oynayan 15 dakikanın ünlüleriyle dolu bir hayatta dürüstlük pek de anlam bulamamış bir ifade…

1 dakikada, online dünyada neler oluyor biliyor musunuz? 41bin fotoğraf instagrama yükleniyor, 3.5 milyon post facebook da görünüyor, 350 bin tweet atılıyor… Ve tüm bunlar kendimizi ifade etmek dışında bizim ile ilgili algıyı da zenginleştirmek için kullanıyoruz.Çok net bir şey var sosyal medya cv’si günümüzde yıllara dayanan, tecrübe ve teorik eğitimle oluşturduğumuz profesyonel cv’mizin önüne geçti. Çoğu şirket İnsan Kaynakları aracılığı ile adayların sosyal medya hesaplarından ön analiz yaparak, görüşmeye çağırıyorlar. Yeni tanıştığımız insanlar ile ilgili en güçlü referans kaynağı yine sosyal medya.

Kolay ve derinliği olmayan yaratılmış gerçeklik, damıtılan gerçeklikten çok farklı çoğu zaman... Ve derinliği olmayan her tanım gibi, 15 dakikada elde edilen bu ün/şöhret de çok kısa sürede tüketiliyor. Herkes algıya odaklı, gerçeği anlamak için zaman harcamak bu hız dünyasından çok değersiz bulunuyor. Modern dünyanın esas sorununun bu olduğunu düşünüyorum... İnsan değeri, insani değerleri bilmemek... Değeri bilmek; ancak o değeri anlayabilmek için harcanan zamanla mümkün olabilen bir yetkinlik... Oysa İbn-i Sina ne güzel demiş “hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli” diye…

Hikikomori; duydunuz mu bilmiyorum... Japonca “elini ayağını çekmek” demek... Japonya’da müzik dinlemek, internette dolaşmak, uyumak dışında bir işle uğraşmayan gençlerin sayısı gün geçtikçe artıyor ve bu kişilerin hastalığının tanımı bu kelime. Şimdilerde Japonya'da bu konu ile ilgili kitaplar dahi çıkıyor. Depresyon, kişilik bozukluğu ya da bir tür şizofreni sanılan hikikomori, artık ayrı bir kategoride ele alınmakta. 

Çoğu insan; sosyal medyada yarattıkların kişilikleri ile gerçek kişilikleri arasında ki uçurumun açılması ile birlikte ya “elini ayağını hayattan çekiyorlar” ya da psikologların, yaşam koçlarının kapısını eskitiyorlar. Uzmanların ifadesine göre Teknoloji bizi, sosyal hayattan koparıp; hayal kurmayı ve sosyalliği kontrol altında tutan sağ beyni pasifleştiriyor. Ve üstüne üstlük bir de yarattığımız gerçeklikle yaşadıklarımız arasında ki mesafe açıldıkça, mutsuzluğa, kişilik bozukluklarına da o kadar yaklaşıyoruz. 

Bilinmek, takdir edilmek, meşhur olmak mı gerçek olmak mı sanırım şu ara en çok ikilemi yaşanan insanlık konumlandırması bu. Sadece fotoğraf ya da, like, ya da check/in için yaşanılan anlık gülümsemeler, anlık sevgiler, anlık dostluklar ile gerçek yalnızlığın ruhlarda ki travması etkisinde ki günümüz meşhurları…

Yeni meşhurların dünyasında, gerçek derinliğin, damıtılmış bilginin, sade bir ruhun değerini bilmek kadar İnsanlığı yücelten başka bir değerin olmadığını düşünüyorum.
 

4761 kez okunmuş Yelda İpekli

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Çok Şükür...   1818 gün önce eklendi
• Hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemli...   1850 gün önce eklendi
Moda mı? Pazarlama zekası mı?   1898 gün önce eklendi
Merak...   1927 gün önce eklendi
Hadi karşıya geçelim...   2024 gün önce eklendi
Hangi markalar fark yaratacak?   2076 gün önce eklendi
Daha İyi'nin Sınırları...   2109 gün önce eklendi
Moda GEÇİCİDİR, Stil HER ŞEYDİR...   2126 gün önce eklendi
Koyun/Keçi Yılı... 2015   2149 gün önce eklendi
Nesnelerin interneti...   2165 gün önce eklendi
Özgürlük dijitale kadar...   2173 gün önce eklendi
Yeni bir yıl, yeni bir ajanda...   2206 gün önce eklendi
Marka Olmak, Marka kalmak; 'Türkiye Markası'   2266 gün önce eklendi
Evren; herkes için bir şarkı saklar...   2319 gün önce eklendi
Şimdi parmak izi yaratma zamanı...   2359 gün önce eklendi
12. yüzyıl nasıl MARKA DEĞERİ olur?   2376 gün önce eklendi
Tasarım Hayatın Ta Kendisidir!   2424 gün önce eklendi
Japon iş kültüründe incelenmesi gereken prensipler...   2511 gün önce eklendi
Her gün yeni bir gün...   2581 gün önce eklendi
Post Modern Çağda Hayatlar   3024 gün önce eklendi
Anadolu'da Üretilir, Dünyada Tüketilir   3156 gün önce eklendi
Markalar da Özür diler... Bir case study :)   3301 gün önce eklendi
ZAMAN YÖNETİMİ Mİ...? MUTLU YILLAR   3574 gün önce eklendi
Hayatın neresinde durmak lazım?   3616 gün önce eklendi
Güneş Doğudan Yükselir   3694 gün önce eklendi
Zannetmek Yasaktır   3777 gün önce eklendi
Tatiller Ne İçindir?   3822 gün önce eklendi
Turizm HEDONİZM'in Hizmetinde   3926 gün önce eklendi
Müşteri Kraliçemdir   3945 gün önce eklendi
Tüm Trendler Out...   3952 gün önce eklendi
Yeni Şeyler Söylemek Lazım...   3980 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.