Gerçek haberi, doğru aktarabilmek

Köşe Yazısı - 9 Ekim 2007, Salı
İletİşim: Aret Vartanyan
Günümüzde medyanın çevresinde dönen, medya merkezli bir dünyanın içinde yaşıyoruz. TV, gazete, online mecralar, radyo... Milyarlarca dolarlık bir dünyadan söz ediyoruz.
Halkla İlişkiler eşit değildir medya ilişkileri diyenler olarak, medya ilişkilerinin önemli başlıklardan biri olduğunu ifade ediyoruz.
Peter Turkington ile yazışma fırsatım oldu. Kendisi ile Londra’da da bir eğitimde karşılaşmıştık. Freelance çalışan, markalara danışmanlığın yanı sıra The Guardian, Times gibi yayınlarda makaleleri yayınlanan bir isim kendisi.
Kendisinin savunduğu nokta, medyada yer almanın, daha çok görünmenin temeli olarak “ 5N 1 K” formülündeki bir harfe dikkat çekiyor. Kilit nokta, medya kuruluşlarındaki eşik bekçilerin, karar vericilerin dikkatini çekebilmek. Onların ne istediğini anlayabilmek. Bugün medyanın öncelikli beklentisi, takipçilerinin dikkatini çekecek, insanların ilgisini toplayacak bir şeyler sunabilmek. Gürültünün, kalabalığın arasında mouse, kumanda cihazını ele alan kitlelerin dikkatini çekecek bir şeyler sunabilmek. Eğer haber, bilgi, iletilen mesaj sıradışı değilse, insanların dikkatini çekmek de mümkün olmuyor.
Kim, Ne, Nerede, ne zaman, Niçin ve Nasıl sorularının içinde kilit harf “Niçin?”. Hatta “Niçin?” çıkartıp editörün, eşik bekçisinin perspektifinde değerlendirdiğimizde, Niçin birileri bu haber ile ilgilensin? sorusunun yanıtın önemli. Editör, elindeki malzemenin gün ışığına çıkmasının arefesinde bu cevabı arıyor.
Peki bir haberi gerçekten ilginç kılan nedir? Ya dane haber değeri taşıyor? Klasik oalrak köpeğin insanı ısırması haber değeri taşımaz ama insanın köpeği ısırması haber değeri taşır yaklaşımının dışında yeni bir şeyler var mı? Evet, var.
Online dünyanın giderel önem kazandığıi hatta öneminin tartışılmaz olduğu ve geleceğin online dünyada şekilleneceğine bazı çevrelerce kesin gözüyle bakıldığı bir ortamda “ambalaj” öne çıkıyor.
Sıradışı olan, beklenmeyen ya da tüm dünyayı ilgilendiren gelişmeler başlı başına kendini izlettiriyor, taşıdığı değerle ilgiyi topluyor. On yıl öncesine göre ise, medya takipçilerinde pozitif sayılabilecek gelişmeler de yaşanıyor. Örneğin artık celebrity – ümlü haberleri eskisi gibi iş yapmıyor. OJ Simpsons’ın ya da Jackson’ın ya da Mike Tyson’ın gündem olan haberleri, o zaman milyonların ilgi odağı olurken, şimdi benzer haberler daha dar kitlelerin dikkatini çekiyor.
Haber değeri taşıyan onlarca haberin ise, hiç yer almaması veya gerektiğinden çok daha az ilgi görmesi ise yeniden “ambalaj”ı, “tasarım”ı, nasıl sunulduğu konusunu gündeme getiriyor. Özellikle Internet ile birlikte yeni kanalların, mecraların farklı ve özgün yapıları, haberlerin de bu değişime uygun hazırlanmasını gerekli kılıyor. Özellikle de PR profesyonelleri için somut bir örnek verecek olursak, bir bülten hazırlayarak, aynı bültenin tüm mecralara geçilmesi artık çalışmıyor. Farklı mecralarda, haberin farklı yönlerinin öne çıkartılması hatta farklı görsellerinin kullanımı öne çıkıyor.
Medyada tekelleşme, çıkar ilişkileri reklam haber dengeleri vebenzeri birçok konuşma kulağınıza gelebilir ki doğruluk payları da vardır. Ancak her şeyi sıfırlayıp nötr hale getirdiğinizde tek bir soru var. Editör bu haberi neden kullansın? Önce elinizdeki malzemenin haber değeri taşıdığına emin olun, sonra da bunu iyi aktarıp aktaramadığınıza, iyi dizayn edip iletip iletemediğinize bakın. Bugün medyada çalışanlar, eşik bekçileri, editörler, muhabirler o kadar çok abuk subuk taleple karşılaşıyorlar ki... Görselsiz bültenler, başı sonu belli olmayan metinler, neredeyse çala kalem bültenler... Bazen ben de karşılarına geçtiğimde medyada çalışan arkadaşlarımdan sektör adına özür dilemek zorunda kalabiliyorum. Ne onlarca telefon araması ne rica minnet ne de eş dost... Bunlar bir yere kadar evet. Ama asıl önemli olan sizin gazeteciye ne sunduğunuz ve nasıl sunduğunuz...

5662 kez okunmuş Aret Vartanyan

Yazarın diğer yazılarını görmek için tıklayınız.
Klişelerden sıkıldım...   3694 gün önce eklendi
"İnsan" olduğumuzu unutmadan   3777 gün önce eklendi
Mobbing iletişim sektörünü de tehdit ediyor   4010 gün önce eklendi
Hoş Bulduk...   4034 gün önce eklendi
Sosyal mecralar, blog yazarları, ve ötesi...   4046 gün önce eklendi
Gündemimiz çok net: Dijital PR, dijital iletişim, dijital medya...   4261 gün önce eklendi
Başarılı mülakatın sırrı: Kendin olmak   4338 gün önce eklendi
Sen ve Ben’de buluşmak...   4516 gün önce eklendi
Dünyamız için belki de son fırsat: `Yeşil Pazarlama`   4613 gün önce eklendi
Kimin Kime İhtiyacı var?   4744 gün önce eklendi
Dersimiz Dijital İletişim / Dijital PR...   4891 gün önce eklendi
• Gerçek haberi, doğru aktarabilmek   4897 gün önce eklendi
PR and PUBLICITY bir ilki deniyor   4945 gün önce eklendi
Sponsorluk, salt görünürlük demek değildir   5002 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 3   5057 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak 2   5123 gün önce eklendi
PR`nin Parlayan Yıldızı Olmak - 1   5151 gün önce eklendi
Başarılı bir kariyer için...   5164 gün önce eklendi
Yunan Tanrıları ve PR Şirketleri   5212 gün önce eklendi
Araştırmalar ne diyor?   5240 gün önce eklendi
PR Eşit Değildir Medya İlişkileri / Kısa egzersiz ve e-pr   5278 gün önce eklendi
Yaşın Önüne Geçilemeyen Kaderi   5317 gün önce eklendi
TESCO Mucizesi…   5366 gün önce eklendi
Sosyal Sorumluluk Derken...   5386 gün önce eklendi
PR Sektöründe Performans Değerlendirmesi   5423 gün önce eklendi
500 YTL fee ile 50 müşteri   5464 gün önce eklendi
Volvo Örneğinde Halkla İlişkiler Sektöründe Benchmarking…   5493 gün önce eklendi
Soruları Yanıtlamak ya da Yanıtlamamak   5520 gün önce eklendi
PR Nedir? / PR ve Pazarlama İletişimi I   5562 gün önce eklendi
PR Nedir? Ne değildir?   5597 gün önce eklendi
Kamu Hizmeti Medyaları Nasıl Olacak?   5613 gün önce eklendi
MEDYA ve DEMOKRASİ   5645 gün önce eklendi
Mesaj Bombardımanı Altında Yaşamak   5661 gün önce eklendi
Kurumsal Sorumluluk ve CSR Report   5672 gün önce eklendi
YORUMSUZ   5686 gün önce eklendi
…Önce “Güven”   5696 gün önce eklendi
Çöpe Giden Sunumlar İmha Ünitesi   5707 gün önce eklendi
Türkiye kendini tanıtmayı öğreniyor mu?   5716 gün önce eklendi
Global Pazarlama Anlayışı ve Pazarlama İletişimine Etkileri   5728 gün önce eklendi
Virgin Flight’dan güncel bir iletişim dersi   5735 gün önce eklendi
Buzz...   5737 gün önce eklendi
Müşterilerinizin Gen Haritalarına Sahip misiniz?   5741 gün önce eklendi
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.